РЕШЕНИЕ
№ 11285/2010 г.
София, 01.06.2011г.
Комисия за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 13.04.2011г., на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалби с рег. №11285/17.12.2010г., подадена от Г.И.Г.-Д., №11287/ 17.12.2010г., подадена от К.Т.Б., №11288/17.12.2010г., подадена от М.М.Ц., №11289/17.12.2010г., подадена от Е.Д.С., №11331/21.12.2010г., подадена от В.Б.Б., №11332/ 21.12.2010г., подадена от Д.К.Б., №11333/21.12.2010г., подадена от М.Б.Г., №11334/ 21.12.2010г., подадена от А.А.Я. и №11370/27.12.2010г., подадена от А.Б.Г. В жалбите се излагат твърдения, че личните данни на жалбоподателите са разпространени на интернет сайт http://www.parlament.bg?pub/StenD/ DOC181110-003.pdfи http://key.parlament.bg/pub/StenD/ DOC181110-002.pdf.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
В чл.30, ал.1 от ПДКЗЛДНА са определени реквизитите, които трябва да съдържа жалбата, с която физическите лица сезират Комисията за нарушения на техните права по ЗЗЛД. Жалбите отговарят на нормативно установените изисквания, поради което се явяват редовни. С решение на КЗЛД, взето на закрито заседание проведено на 09.02.2011г. жалбите са обявени за допустими и като ответна страна в административното производство са конституирани Министерство на околната среда и водите и администрацията на Народното събрание на Република България.
За да се произнесе, Комисия за защита на личните данни взе предвид следното:
В КЗЛД са постъпили 11 броя сигнали от физически лица относно публикуване на личните им данни /три имена и единен граждански номер/ без тяхното знание и съгласие на сайта на народното събрание, а именно: http://www.parlament.bg?pub/StenD/DOC181110-003.pdf и http://key.parlament. bg/pub/StenD/ DOC181110-002.pdf.
Към сигналите като доказателство е приложено копие от списък с заглавие „Разходи по ПМС-46 за м.03.2010г., в който се съдържа следната информация: три имена, единен граждански номер, суми по ПМС-46, размер на осигурителни вноски и обща сума.
На основание чл.36, ал.2 от Административно-процесуалния кодекс с писма изх.№№11223 и №11224 от 21.12.2010г. на Председателя на КЗЛД са изискани становища от Народното събрание и Министерство на околната среда и водите.
На 23.12.2010г. е постъпило в КЗЛД становище от Министерство на околната среда и водите, като в него е отразена следната фактическа обстановка:
На 28.10.2010г. в Министерството на околната среда и водите /МОСВ/ е постъпил въпрос на народния представител от ПГ на ГЕРБ Г.А. относно броя и стойността на сключените в министерството граждански договори и раздадените суми под формата на допълнително материално стимулиране на служителите в министерството за периода от началото на мандата на министър Нона Караджова до 15.10.2010г.
Запитването от народния представител е направено на основание чл.90, ал.1 от Конституцията на Република България, във връзка с правомощията на народните представители по глава осма от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание /ПОДНС/.
В изпълнение на императивните разпоредби на Конституцията на Република България и на ПОДНС, министърът на околната среда и водите, в качеството му на задължен субект в рамките на парламентарния контрол е изготвил и предоставил по установения ред, посредством парламентарния секретар на министерството в Народното събрание подробен писмен отговор. Към отговора е приложена информация в табличен вид за трудовите възнаграждения на всеки от служителите на ведомството, разпределени по дирекции.
Становището на МОСВ е, че предоставената към отговора на народния представител информация не предполага оповестяването й на интернет страницата на Народното събрание. Информацията е предназначена за сведение към отговора на поставения въпрос от Г.А. в рамките на парламентарния контрол.
Министерството обръща внимание, че Народното събрание, в качеството му на администратор на лични данни, по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД е длъжно да обработва личните данни на физическите лица законосъобразно и добросъвестно, като осигури подходяща защита.
Към становището е представен въпрос от Г.А., адресиран чрез Председателя на Народното събрание до Министъра на околната среда и водите с №054-06-840/28.10.2010г.
На 07.01.2011г. е постъпило постановление за отказ от образуване на досъдебно производство от 03.01.2011г. на К. Владимиров – прокурор при СРП. Отказано е да се образува прокурорска преписка 073054/2010г. по тъжба на Г.И.Г.-Д. С постановлението е определено материалите по преписката да бъдат изпратени на КЗЛД по компетентност, като след послужване същите да бъдат върнати обратно в СРП.
На 11.01.2011г. в КЗЛД е депозирано становище по случая от Народното събрание. В становището е изложено следното:
На 28.10.2010г. в деловодството на НС е постъпил въпрос от народния представител Г.А. до министъра на околната среда и водите. Въпросът е регистриран с вх.№054-06-840/28.10.2010г. и на 29.10.2010г. е изпратен на МОСВ.
На 11.11.2010г. в деловодството на Народното събрание е постъпил писмен отговор с изх.№02-00-128/11.11.2010г., подписан от министъра на околната среда и водите.
В изпълнение на ПОДНС писменият отговор от 11.11.2010г. е приложен към стенографския протокол на пленарното заседание от 12.11.2010г. и в определения срок стенограмата е публикувана на интернет страницата на Народното събрание.
На 13.12.2010г., в телефонен разговор парламентарният секретар на МОСВ е съобщила, че има недоволство от служителите на министерството за публикуването в интернет страницата на НС на личните им данни.
В становището се сочи, че извършените от Народното събрание действия по публикуване на стенографския протокол и приложения към него отговор на МОСВ, произтичат от конституционно установените правомощия на законодателния орган. По силата на чл.62, ал.1 от Конституцията на Република България, Народното събрание осъществява законодателна власт и упражнява парламентарен контрол. На основание чл.90, ал.1 от Конституцията на Република България, народните представители имат право на въпроси и питания до министерски съвет или до отделни министри, които са длъжни да отговарят.
Дейността и организацията на НС се осъществява въз основа на Конституцията на Република България и правилника, приет от събранието. Правилника за организацията и дейността на Народното събрание е приет на основание чл.73 от Конституцията на Република България и представлява нормативен акт със задължителна сила по отношение на държавните органи, организациите и гражданите.
Съгласно разпоредбата на чл.83, ал.5 от ПОДНС, въпросите за писмен отговор, както и самите писмени отговори, се прилагат към стенографския протокол на пленарното заседание. Член 41, ал.5 от ПОДНС разпорежда стенограмите от пленарните заседания, когато те не са закрити, да се публикуват в 7-дневен срок на интернет страницата на Народното събрание.
Народното събрание излага аргументи, че извършените действия по публикуване на отговора на МОСВ са законосъобразни и са в изпълнение на нормативно задължение на администратора на лични данни, както и че са налице условията за допустимост при обработване на лични данни, визирани в чл.4, ал.1, т.5 и т.6 от ЗЗЛД. Сочи се, че Министъра на околната среда и водите е администратор на лични данни и като такъв не е посочил в отговора си от 11.11.2010г., че не е съгласен с публикуването на отделни части от приложенията към отговора. В тази връзка Народното събрание приема, че след като няма изрично искане за непубликуване на информацията, то предоставянето на личните данни на служителите на министерството е при наличието на условието на чл.4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД, а именно изричното съгласие на физическите лица, за които се отнасят данните.
След получаване в Народното събрание на информация, за изразеното несъгласие на служители в министерството, личните им данни да бъдат публикувани в сайта, НС незабавно е предприело съответните мерки, което се потвърждава и от сигналите на двете служителки, с които КЗЛД е сезирана.
Приложенията към отговора на МОСВ от 11.11.2010г., в които се съдържат лични данни, са свалени от интернет страницата, като достъпът до тях се осъществява съобразно действащото законодателство в РБългария.
Към становището са приложени следните документи: въпрос от народния представител Г.А. до МОСВ от 28.10.2010г., отговора на МОСВ от 11.11.2010г. и извлечение от стенограмата на пленарното заседание от 12.11.2010г., публикувана в интернет страницата на НС.
От събраните доказателства се установи, че МОСВ е предоставило на Народното събрание информация, в която се съдържат лични данни на служителите на министерството като отговор на запитване на народен представител. От своя страна Народното събрание в изпълнение на ПОДНС е публикувало на интернет страницата си, стенографския протокол и материалите от изпратени от министерството.
Видно от приложените от Народното събрание доказателства, се установява, че директорите на дирекции в МОСВ са изготвили списъци, в които се съдържат трите имена и длъжността на служителите в съответната дирекция, на които се полагат допълнителни възнаграждения, съгласно Постановление №67/14.04.2010г. на МС. Списъците са предоставени на Директора на Дирекция „Бюджет, финанси и счетоводство”. Към списъците има приложена счетоводна справка „Разходи по ПМС-67-Начислени по ведомост за месеците април май, юни, юли, август, септември и октомври 2010г.” В справката са отразени служителите с посочване на трите им имена, размера на възнаграждението по ПМС-67, размера на осигурителните вноски и размера на разходите по ПМС-67.
Прави впечатление, че счетоводната справка за служителите в дирекция „КПОС”, съдържа освен посочената по-горе информация и единните им граждански номера. Приложените справки са за месеците януари, февруари, и март 2010г. Приложени са и счетоводни справки на същата дирекция „КПСО” за месеците август, септември, ноември и декември 2009г., от които е видно, че са идентични с тези на останалите дирекции и не се съдържа в тях единният граждански номер на служителите.
Видно от писмо от 05.10.2010г. на М.К. – директор на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” до Х.М. – директор на Дирекция „Бюджет финанси и счетоводство” /представено от НС като доказателство/ се установи, че има утвърден поименен списък на служителите от МОСВ, изпълняващи функции по управлението на финансовата помощ на ЕС, съгласно ПМС №67/14.04.2010г. Списъкът е утвърден от министъра по управлението на средствата от ЕС Томислав Дончев и Министъра на финансите. Утвърденият списък е получен в министерството с вх.№03-00-732/06.10.2010г. поименният списък е съставен във връзка с „Указания относно финансирането на възнагражденията на служители, изпълняващи функции по управление на Структурните инструменти на ЕС, по техническа помощ на оперативните програми”. Указанията са дадени от Томислав Дончев и са изпратени с писмо вх.№03-00-622/23.07.2010г. Преди получаване на указанията, списъците изпращани за утвърждаване от Министъра на финансите не са били поименни. Към писмото е приложен списък на служителите, изпълняващи функции по управление на финансовата помощ от Европейския съюз определени в чл.6, ал.1, 2 и 5 от ПМС 67/14.04.2010г. Списъкът е утвърден от Министърът по управлението на средствата от Европейския съюз – Т. Дончев и Министърът на финансите. Списъкът е изготвен в табличен вид, като в графа 2 са посочени трите имена на служителят, в графа 3 се отразява административното звено, в което се намира, в графа 4 е отразена заемана длъжност и в графа 5 е отбелязано основната месечна заплата.
МОСВ е администратор на лични данни, по смисъла на ЗЗЛД. Един от заявените регистри е с наименование „Персонал-щатен и нещатен”. Министерството обработва чрез действия по събиране и съхраняване свързаните със служителите се лични данни. Правното основание за обработването, съответно целта на обработването е във връзка с трудовите взаимоотношения между министерството и служителите, независимо дали правоотношението е трудово или служебно. Обработването се извършва на правно основание, което е и условие за допустимост на обработването чл.4, ал.1, т.3 от ЗЗЛД.
На откритото заседание, насрочено за 23.03.2011г. за разглеждане на жалбата по същество, страните са редовно и своевременно уведомени по реда на АПК. Явява се лично една от жалбоподателките – М.М.Ц., за Министерството на околната среда и водите се явява младши юрисконсулт в Дирекция „Правно и нормативно обслужване и обществени поръчки” М.К.
Сигналите са подадени от лица- служители на МОСВ, които структурно се намират в дирекция „КПСО”.
В чл.27, ал.2 от АПК законодателят обвързва преценката на допустимостта на искането с наличието на посочените в текста изисквания. Приложимостта на Закона за защита на личните данни е свързана със защитата на физическите лица във връзка с обработването на техните лични данни от лица, имащи качеството на администратори на лични данни по смисъла на легалната дефиниция на чл.3. Това изискване се явява абсолютна процесуална предпоставка, с оглед на която следва да се прецени допустимостта на жалбата.
При извършена служебна проверка в регистъра на администраторите на лични данни, който се води от КЗЛД се установи, че НС и МОСВ са изпълнили задължението си по чл.17 да подадат заявление за регистрацията им. НС е заявило 9 регистъра, а МОСВ е заявило, че обработва лични данни, структурирани в 8 регистъра.
Комисията за защита на личните данни приема, че с предоставянето на по-голям обем от информация, а именно единните граждански номера на служителите в дирекция „КПСО” е нарушен принципа на съразмерност при обработване на данните.
За администратора на лични данни е налице едно от условията на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, за правомерно обработване на личните данни на служителите си, но това не променя факта, че освен наличието на условие, обработването следва да е съобразено с принципите на чл.2, ал.2 от ЗЗЛД.
Във връзка с изложеното може да се направи извод, че МОСВ е предоставило информация на Народното събрание по отношение на служителите си в Дирекция „КПСО” в по-голям обем, съдържаща и единните им граждански номера, отколкото на служителите в останалите дирекции.
В заявлението на народният представител Г.А. до министерството се иска предоставяне на списък на всички служители в МОСВ по месеци и дирекции от началото на мандата до момента, както и колко от тях получават двойно възнаграждение. В заявлението никъде не се иска посочването на единните граждански номера на тези служители.
Независимо, че физическите лица са сезирали КЗЛД със сигнали, същите представляват по своята същност жалби, които са подадени в законоустановения срок, определен в чл.38 от ЗЗЛД, насочени са срещу действие, извършено от администратор на лични данни, което представлява обработване. Сигналите имат всички реквизити, съгласно чл.30, ал.1 от ПДКЗЛДНА, които са необходими за валидно сезиране на административният орган. За физическите лица е налице правен интерес от подаването им, от което следва, че същите са допустими.
На основание чл.32 от АПК, КЗЛД взе решение, с което обедини в едно общо производство разглеждането на жалби вх.№11285 /17.12.2010г. от Г.И.Г.-Д., №11287/17.12.2010г. от К.Т.Б., №11288/ 17.12.2010г. от М.М.Ц., №11289/17.12.2010г. от Е.Д.С., №11331/21.12.2010г. от В.Б.Б., №11332/ 21.12.2010г. от Д.К.Б., №11333/21.12.2010г. от М.Б.Г., №11334/21.12.2010г. от А.А.Я. и №11370/27.12.2010г. от А.Б.Г.
На основание чл.56, ал.1 от АПК КЗЛД взе решение, с което прекратява административните производства по сигнали рег.№11224/15.12.2010г. от Х.М.Ю.; №11223/15.12.2010г. от Л.Р.К., поради оттеглянето им и десезирането на Комисията. За посочените жалби има изготвени конкретни решения, които не са инкорпорирани в настоящето, тъй като по посочените жалби няма решение за разглеждането им в едно общо производство, по смисъла на чл.32 от АПК.
Комисията за защита на личните данни възприема, че разгледани по същество жалбите са основателни. Съображенията за това са следните:
Министерство на околната среда и водите, в качеството му на администратор на лични данни, при наличие на правно основание – трудово правоотношение обработва свързаните със служителите на министерството лични данни.
Не е спорно между страните в административното производство, а и факта, че свързаните с жалбоподателите лични данни са публикувани на интернет страницата на Народното събрание се потвърждава от изразените от тях писмени становища. Отговорът на МОСВ е приложен към стенографския протокол на 12.11.2010г. и в законово определения срок е публикуван на сайта. На 13.12.2010г. след постъпил в НС сигнал за несъгласието на служителите от министерството, свързаните с тях лични данни да разпространяват по този начин, по инициатива на НС, данните са свалени. Може да се приеме, че във времевия диапазон от 12.11.2010г. до 13.12.2010г. личните данни са били публикувани в сайта на Народното събрание.
Във връзка с отправеният, на основание чл.90 от Конституцията на Република България въпрос от народния представител Г.А., министерството като задължен субект е предоставило исканата информация, в която са съдържат и личните данни на служителите му. Предоставянето на лични данни, представлява обработване, по смисъла на легалната дефиниция дадена в §1, т.1 от ДР на ЗЗЛД. При предоставянето на личните данни, министерството ги е обработило в нарушени на принципа на съразмерност, като е предоставило по-голям обем от данни, единните граждански номера на жалбоподателите, без това да е било необходимо или искано. С несъобразяването с принципа на съразмерност, при обработване на личните данни, МОСВ не е изпълнил задължението си, вменено му с разпоредбата на чл.23 от ЗЗЛД. Администраторът на лични данни не е предприел необходимите технически и организационни мерки за защита на данните, което е довело до неправомерното им разпространяване и осигуряване на възможност на неограничен кръг от лица, които да имат достъп до тях.
На следващо място, КЗЛД счита, че не следва да се кредитира изразеното становище на министерството, че предоставената към отговора на народния представител информация не предполага оповестяването й на интернет страницата на Народното събрание. Информацията е предназначена за сведение към отговора на поставения въпрос от Г.А. в рамките на парламентарния контрол.
Правилника за организацията и дейността на Народното събрание е подзаконов нормативен акт, който е обнародван в ДВ бр.58/2009г. Законовите и подзаконовите нормативни актове се обнародват в Държавен вестник с цел да бъдат съобщени на обществеността, от което следва че те са ноторно известни на адресатите си. С влизането им в сила те стават задължителни за лицата за които се отнасят, независимо дали те са физически, юридически или органи на държавна власт или местно самоуправление. В чл.83, ал.5 и чл.91, ал.2 от ПОДНС е разписано, че „питанията с писмен отговор и писмените отговори към тях се прилагат към стенографския протокол”. Стенограмите от пленарните заседания, когато те не са закрити и разпечатка от гласуването чрез компютризираната система, се публикуват в срок до 7 дни на интернет страницата на Народното събрание, съгласно чл.41, ал.5 от ПОДНС.
Във връзка с изложеното, Комисията приема, че релевираното твърдение на администратора на лични данни, че информацията, която е предоставил не предполага оповестяването й чрез публикуване в интернет е несъстоятелно.
Личните данни на жалбоподателите са обработени и от Народното събрание, което на собствено основание е администратор, но в конкретния случай се явява обработващ лични данни по смисъла на §1, т.3 от ДР на ЗЗЛД. Обработването е извършено чрез действие по разпространението им, изразяващо се в публикуване в интернет страницата на НС. За обработващия лични данни е налице условието за допустимост на обработването, посочено в чл.4, ал.1, т.1 от ЗЗЛД. Народното събрание е нормативно задължено с Правилника за организацията и дейността на народното събрание да приложи към стенографския протокол питането и писмения отговор към него. НС е задължено да публикува в страницата си стенограмата от пленарното заседание. С предоставеният по-голям обем лични данни от МОСВ, които не е поискан с въпроса на народния представител Г.А., не може да се приеме като нарушение на ЗЗЛД, извършено от НС. Още повече, че НС е задължен с императивната разпоредба на чл.41, ал.5 от ПОДНС да публикува стенограмата на сайта си. Императивните разпоредби са повелителни и при тях не може да се прави разширително тълкуване или изменение, изразяващо се в заличаване на част от информацията, която съдържа лични данни на физически лица, предоставена като отговор на запитване на народен представител.
С настоящето решение Комисия за защита на личните данни, установи по безспорен начин, че Министерството на околната среда и водите, представлявано от Министър Нона Караджова, на 11.11.2010г. /датата на изпращане на отговора на МОСВ на запитването на народния представител до НС/ в гр. София е извършило административно нарушение, изразяващо се в обработване на свързаните с жалбоподателят лични данни в нарушение на принципа на съразмерност и пропорционалност при обработване на данните. Личните данни на жалбоподателите са предоставени на друг администратор на лични данни при наличие на правно основание, но в по-голям обем от поискания и от необходимия за конкретната цел на обработването им. С нарушаване на чл.2, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗЛД, ответната страна в административното производство е извършила административно нарушение по смисъла на ЗЗЛД, което подлежи на санкциониране.
При определяне размера на налаганото с настоящето решение административно наказание, Комисията се съобрази с характера и степента на нарушението и обществените отношения, които засяга. По административната преписка е установено, че на голям брой физически лица, които са служители на министерството, свързаните с тях лични данни са обработени по посочения начин. Следва да се отбележи, освен че личните данни са предоставени на администрацията на НС в по-голям обем, от поисканото и необходимото, МОСВ съхранява в счетоводните извлечения за получени допълнителни възнаграждения по ПМС 67 на служителите от Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в по-голям обем от необходимото.Физическите лица са индивидуализирани по безспорен начин при сключването на съответните трудови или граждански договори и не е необходимо в счетоводната справка да се съдържа информация за единните им граждански номера. Това обстоятелство се потвърждава и от факта, че по отношение на счетоводните справките на другите дирекции не се съдържа тази информация. Липсата на единните граждански номера не би затруднила установяването на лицата, на които следва да се изплати съответното възнаграждение.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайки предвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема, че разгледани по същество жалбите са основателни, поради което на основание чл. 10 ал. 1, т. 7 от ЗЗЛД и чл.39, ал.2 от Правилника за дейността на Комисия за защита на личните данни и на нейната администрация,
РЕШИ :
1.Уважава жалби с вх.№11285 /17.12.2010г., подадена от Г.И.Г.-Д., №11287/17.12.2010г., подадена от К.Т.Б., №11288/ 17.12.2010г., подадена от М.М.Ц., №11289/17.12.2010г., подадена от Е.Д.С., №11331/21.12.2010г., подадена от В.Б.Б., №11332/21.12.2010г., подадена от Д.К.Б., №11333/21.12.2010г., подадена от М.Б.Г., №11334/21.12.2010г., подадена от А.А.Я. и №11370/27.12.2010г., подадена от А.Б.Г. срещу Министерство на околната среда и водите и администрацията на Народното събрание на Република България.
2. На основание чл.42, ал.9 във връзка с чл. 38, ал. 2 от ЗЗЛД налага на Министерство на околното среда и водите, БУЛСТАТ000697371, със седалище и адрес на управление:гр. София ул.”Уилям Гладстон” №67, представлявано от Министър Нона Караджова, административно наказание– имуществена санкция в размер на 19 000 / деветнадесет хиляди/ лв. за нарушение на чл.2, ал.2 от ЗЗЛД.
Решението да се съобщи на заинтересованите лица по реда на АПК.
Настоящето решение подлежи на обжалване, в 14 дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Върховен административен съд на Република България.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |