РЕШЕНИЕ
№Р-851
София, 08.09.2016г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Веселин Целков на заседание, проведено на 29.06.2016г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалби рег.№Ж-17/22.01.2015г., Ж-18/22.01.2015г. Ж-19/22.01.2015г., Ж-29/30.01.2015г. и Ж-32/03.02.2015г. подадени съответно от Н.Г.Г., Д.Л.Д., П.В.С.-Н., П.К.Т. и В.А.А. срещу сдружение „Ф.Б.В.“.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Жалбоподателите твърдят, че от направена на 20.12.2014г. справка на интернет страницата на сдружението– **** установили, че са публикувани документи– протоколи от общи събрания на „Б.Ф.В.“, съдържащи личните им данни, включително и единни граждански номера, без същите да бъдат заличени. Жалбоподателите твърдят, че личните им данни са публикувани без тяхно знание и съгласие. Допълват, че достъпа до интернет страницата на сдружението е свободен, поради което публикуваните там лични данни са станали достъпни за неограничен кръг лица и молят Комисията да санкционира сдружението за неправомерното обработване на личните им данни.
Към жалбите не са приложени доказателства.
В хода на производството жалбоподателите представят копие на първа и втора страница на Протокол от извънредно общо събрание на „Б.Ф.В.“, проведено на 10.10.2012г.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая са направени екранни разпечатки на публикувани на посочената интернет страница протоколи от общи събрания на „Б.Ф.В.“, проведени на 06.12.2015г., 13.04.2007г., 28.10.2008г., 15.08.2009г., 10.07.2010г., 14.10.2011г. и 10.10.2012г. Видно от съдържанието на които е, че съдържат лични данни за жалбоподателите– имена и длъжност, а в публикувания протокол от извънредно общо събрание на „Б.Ф.В.“, проведено на 10.10.2012г. се съдържат освен имената и единните граждански номера на жалбоподателите.
С оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна от сдружение „Ф.Б.В.“ и „Б.Ф.В.“ са изискани информация и писмени становища по жалбата. В отговор от „Б.Ф.В.“ твърдят, че не са предоставяли на сдружение „Ф.Б.В.“ документи и/или протоколи от проведени общи събрания на „Б.Ф.В.“.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на ЗЗЛД.
За да упражни правомощията си, Комисията следва да бъде валидно сезирана.
Жалби рег.№Ж-17/22.01.2015г., Ж-18/22.01.2015г. Ж-19/22.01.2015г., Ж-29/30.01.2015г. и Ж-32/03.02.2015г. съдържат задължително изискуемите реквизити, посочени в чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, а именно: налице са данни за жалбоподателите естеството на искането, дата и подписи, с оглед което жалбите са редовни.
Жалбите са процесуално допустими- подадени в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД отфизически лице с правен интерес. Предмет на жалбите е обработването на личните данни на жалбоподателите в обем от три имена и единни граждански номера от сдружение „Ф.Б.В.“, в хипотезата на разпространение чрез действия по публикуване на интернет страницата на сдружението- **** протоколи от проведени общи събрания на „Б.Ф.В.“, в които се съдържат личните данни, без същите да бъдат анонимизирани. С жалбите е сезиран компетентен да се произнесе орган– КЗЛД, която съгласно правомощията си по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбите. Разглежданите жалби са подадени срещу сдружение „Ф.Б.В.“, което безспорно притежава качеството на администратор на лични данни.
От направена служебна справка в Електронния регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че сдружението е изпълнило задължението си по чл.17, ал.1 от ЗЗЛД и е подало заявление за регистрация с вх.№1407534 със заявен регистър „Регистър на дарителите“.
На проведено на 01.06.2016г. заседание на Комисията, жалбите за приети за процесуално допустими и предвид наличието на разписаните в чл.32 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) предпоставки са обединени за разглеждане в рамките на едно общо административно производство, като страни в което са конституирани: жалбоподатели- Н.Г.Г., Д.Л.Д., П.В.С.-Н., П.К.Т. и В.А.А. и ответна страна- сдружение „Ф.Б.В.“.
В хода на производството от сдружение „Ф.Б.В.“ е ангажирано становище за недопустимост, респективно неоснователност на жалбите, с приложени към становището относими доказателства.
На проведено на 29.06.2016г. заседание на КЗЛД, жалбите са разгледани по същество.
Жалбоподателите– редовно уведомени, не се явяват, не се представляват.
Сдружение „Ф.Б.В.“- редовно уведомено, не се представлява.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледани по същество жалбите са основателни.
Предмет на жалбите е обработването на личните данни на жалбоподателите в обем от три имена и единни граждански номера от сдружение „Ф.Б.В.“, в хипотезата на разпространение им чрез интернет страницата на сдружението-**** , чрез публикувани на сайта протоколи от проведени общи събрания на „Б.Ф.В.“, в които се съдържат личните данни, без същите да бъдат анонимизирани.
Видно от събраните доказателства на сайта**** са публикувани и свободно достъпни от 27.01.2015г. и към 24.06.2016г. протоколи от общи събрания на „Б.Ф.В.“, проведени на 06.12.2015г., 13.04.2007г., 28.10.2008г., 15.08.2009г., 10.07.2010г., 14.10.2011г. и 10.10.2012г. Същите съдържат лични данни за жалбоподателите– имена и длъжност, а в публикувания протокол от извънредно общо събрание на „Б.Ф.В.“, проведено на 10.10.2012г. се съдържат и единните граждански номера на жалбоподателите.
Предвид ангажираните от ответната страна доказателства се налага извода, че в изпълнение на влязло в сила Решение №1049/15.02.2013г. на Административен съд– София- град. протоколите са предоставени по реда на Закона за достъп до обществена (ЗДОИ) информация от Председателя на сдружение „Б.Ф.В.“ на А.С., лице различно от сдружение „Ф.Б.В.“.
Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.2 от ЗЗЛД трите имена, единен граждански номер и длъжност безспорно са лични данни по смисъла на цитирана разпоредба, а разпространението им е действие по обработване и като такова следва да се осъществява съобразно с разпоредбите на ЗЗЛД .
Личните данни на жалбоподателите в посочения обем са разпространени чрез сайта ******, където са свободно достъпни и към момента на произнасяне.
Предвид характера и насочеността на сайта може да се споделят твърденията на ответната страна, че информация и личните данни качени на сайта са обработени с журналистическа цел. Въпреки това обаче, за информираността на обществото е достатъчно лицата– жалбоподателите да бъдат индивидуализирани с имена и длъжността която заемат. Следва да се намери, но в конкретния случай не е намерен, баланса между правото на информираност и общественият интерес от една страна и защитата на личните данни от друга. Публикуването на сайта на протоколите от заседанията на „Б.Ф.В.“ без в същите да са анонимизирани данните за единните граждански номера на жалбоподателите е в нарушение на правата предоставени им със ЗЗЛД, тъй като е накърнена неприкосновеността на личността и личния им живот предвид обстоятелството, че се касае за данни и информация, която не е обществена и не е необходима за изграждане на мнение у гражданите относно дейността на задължените субекти- жалбоподатели.
Дори да се приеме, че съдържащата се в протоколите информация е информация от обществения сектор по смисъла на чл.2, ал.3 от ЗДОИ, то повторното й използване по отношение на единните граждански номера на жалбоподателите следва да е съобразено с разпоредбите на ЗЗЛД. Съгласно чл.41б, ал.1, т.10 от ЗДОИ не се предоставя за повторно използване по смисъла на чл.2а, ал.1 от ЗДОИ информация от обществения сектор съдържаща лични данни, чието повторно използване представлява недопустим достъп или недопустима обработка на лични данни по смисъла на ЗЗЛД.
Комисията не споделя и намира за неоснователни и недоказани твърденията на ответната страна, че жалбоподателите са изразили, чрез конклудентни действия, съгласието си за разпространение на личните им данни- единните им граждански номера, чрез сайта *****. Следва да се посочи, че няма данни, а и жалбоподателите категорично отричат, да са предоставяли данните си на сдружение „Ф.Б.В.“, а позоваването от ответната страна на други източници на които са предоставяни данните и на други сайтове, в които данните са достъпни, са неоснователни предвид обстоятелството, че за всеки отделен администратор на лични данни следва да са налице основанията посочени в ЗЗЛД при обработване на лични данни.
Обработването, чрез разпространение на сайта **** на единните граждански номер на жалбоподателите е непропорционално с оглед целите на обработване на личните данни и информираността на обществото. Обработването е в нарушение на принципа на пропорционалност на данните, посочен в чл.2, ал.2 , т.3 от ЗЗЛД, съгласно който обработваните лични данни следва да са съотносими, свързани и ненадхвърлящи целите, за които се обработват. Законодателят е предвидил в хипотезата, че данните са непропорционални за целите за които се обработват да бъдат заличени или коригирани (чл. 2, ал.2, т.5 от ЗЗЛД). Видно от събраните доказателства такива действия не са предприети от сдружението, което е довело до незаконосъобразното разпространение и към 24.06.2016г. на единните граждански номера на жалбоподателите, като същите са станали достъпни до неограничен кръг лица, предвид факта, че достъпа до сайта е свободен.
Допускането на тази ситуация показва, че сдружението в качеството му на администратор на лични данни и собственик и администратор на сайта не е изпълнило задължението си по чл.23, ал.1 от ЗЗЛД, а именно да предприеме съответните технически и организационни мерки за защита на личните данни- единните им граждански номера на жалбоподателите от неправомерно разпространяване чрез сайта ******, в резултата на което същите са достъпни за неограничен кръг от лица, посетители на сайта.
С оглед оперативната самостоятелност на Комисията и предвид продължаващото неправомерно разпространяване на единните граждански номер на жалбоподателите чрез сайта ********, Комисията счита за целесъобразно да издаде на сдружение „Ф.Б.В.“ задължително предписание да предприеме необходимите технически и организационни мерки и да заличи единните граждански номера на жалбоподателите в публикувани на сайта протоколи от общи събрания на „Б.Ф.В.“ и в частност от протокол от извънредно общо събрание проведено на 10.10.2012г.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2, във връзка с чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. Обявява жалби рег.№Ж-17/22.01.2015г., Ж-18/22.01.2015г. Ж-19/22.01.2015г., Ж-29/30.01.2015г. и Ж-32/03.02.2015г. подадени съответно от Н.Г.Г., Д.Л.Д., П.В.С.-Н., П.К.Т. и В.А.А. срещу сдружение „Ф.Б.В.“, за основателни.
2. На основание чл.38, ал.2 от ЗЗЛД и за нарушение на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД да издаде на сдружение „Ф.Б.В.“ с Булстат ****, в качеството му на администратор на лични данни и собственик на сайта******, задължително предписание да предприеме необходимите технически и организационни мерки и да заличи единните граждански номера на жалбоподателите в публикувани на сайта ****** протоколи от общи събрания на „Б.Ф.В.“ и в частност от протокол от извънредно общо събрание на „Б.Ф.В.“, проведено на 10.10.2012г.
3. Определя срок за изпълнение на задължителното предписание– 3 дни от получаване на решението и задължава администратора на лични данни да уведоми Комисията за изпълнението му, като да представи доказателства в тази насока.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
ЧЛЕНОВЕ: | |
Цанко Цолов /п/ Цветелин Софрониев /п/ Веселин Целков /п/ |