РЕШЕНИЕ
№Ж-792/2016г.
София, 30.08.2017г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов и Цветелин Софрониев на заседание, проведено на 05.07.2017г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни разгледа по същество жалба №Ж-792/28.12.2016г., подадена от С.Г.В.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба, подадена от С.Г.В., в която са изложени твърдения за злоупотреба с личните й данни и използването им без нейно знание от политическа партия „Атака“.
Жалбоподателката твърди, че на 14.10.2016г. след извършена справка в Централната избирателна комисия (ЦИК) установила, че личните й данни са включени в списъка на лицата, подкрепящи регистрацията на политическа партия „Атака“ за участие на проведените през 05.10.2014г. избори за народни представители. Към жалбата е приложен копие на Решение №1137-НС/29.09.2014г. на ЦИК върху което жалбоподателката е отразила, че не е предоставяла личните си данни на политическа партия „Атака“ и не е изразявала съгласие за регистрацията й като застъпник на кандидатска листа на партията в изборите за народни представители проведени на 5 октомври 2014г. Счита, че са нарушени правата предоставени й със ЗЗЛД и настоява да бъдат премахнати личните й данни съдържащи се в публикуваното решение. Твърди, че е налице злоупотреба с личните й данни и декларира, че не се е подписвали в подкрепа на регистрацията на политическата партия и не са давала съгласието си за използване на личните й данни като застъпник на партията.
Към жалбата е приложено копие на Решение №1137-НС/29.09.2014г. на ЦИК.
Жалбата е подадена по пощата с писмо. Жалба с идентично съдържание е подадена и по факс.
В хода на производството от жалбоподателката е изискано да конкретизира предмета на жалбата и да уточни дали се касае за неправомерно обработване, употреба на личните й данни за регистрацията на партията за участие в изборите за народни представители проведени на 05.10.2014г. и/или се касае за употреба на личните й данни за регистрирането й като застъпник на кандидатска листа на партия „Атака“ в изборите.
В отговор жалбоподателката сочи, че се касае за неправомерно обработване на личните й данни от политическа партия „Атака“ за регистрирането й като застъпник в избирателна секция извън страната на кандидатска листа на партията в изборите за народни представители проведени на 05.10.2014г.
Жалбоподателката конкретизира, че не e давала съгласие личните й данни да бъдат обработвани за посочената цел, а регистрирането й като застъпник на партията е извършено без нейно писмено и/или устно разрешение и съгласие. Допълва, че не познава А.А. – пълномощник на партия „Атака“, който е отбелязан в Решение №1137-НС/29.09.2014г. на Централната избирателна комисия, като лице подало заявление за регистрация на застъпниците.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая, от политическа партия „Атака“ е изискано писмено становище.
В отговор е изразено становище за неоснователност на жалбата, в което е посочено че твърденията на г-жа С.Г.В. не са подкрепени с доказателства. Председателят на партията твърди, че не е налице нарушение на ЗЗЛД и сочи, че „няма нито правна, нито политическа или дори икономическа логика една политическа партия да злоупотреби с личните данни на дадено лице, с цел вписването му в списък на застъпниците в определен избирателен район, без да е сигурна, а дори знаейки, че това лице няма да осъществи ролята си на представител, който да подпомогне дейността по време на избори“. Допълва, че „не намират каква би била мотивацията на ПП Атака да постави в съответните списъци лице, което не е дало съгласие да бъде вписано в регистъра на застъпниците и което очевидно отказва да извършва заложената за позицията функция“. Информира също, че „предвид наличието на настоящето производство в бъдеще г-жа С.Г.В. няма да бъде сред кадрите, на които политическата партия ще разчита за контрол и коректив.“
На основание чл.36, ал.1 от АПК и с оглед изясняване на случая от фактическа страна от ЦИК е изискано и същата в отговор представя заверено копие на подадено в ЦИК заявление с вх.№НС-23-59/25.09.2014г. за регистрация на застъпници в избирателни секции извън страната на кандидатска листа на политическа партия „Атака“ в изборите за народни представители проведени на 5 октомври 2014г., ведно с приложения към него списък със застъпници. Предоставено е и заверено копие на Решение №1137-НС/29.09.2014г. на ЦИК, както и информация, че решението не е обжалвано и е влязло в законна сила.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на ЗЗЛД.
За да упражни правомощията си, Комисията следва да бъде валидно сезирана.
Жалба №Ж-792/28.12.2016г. съдържа задължително изискуемите реквизити, посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, налице са данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което е редовна.
Жалбата е процесуално допустима, подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД от физическо лице с правен интерес. Същата има за предмет обработване на личните данни на жалбоподателката – имена и единен граждански номер, за регистрацията й като застъпник в избирателна секция извън страната на кандидатска листа на политическа партия „Атака“ е изборите за народни представители проведени на 05.10.2014г. С жалбата е сезиран компетентен да се произнесе орган – КЗЛД, която съгласно правомощията си по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата. В конкретния случай и предвид събраните по преписката доказателства се налага извода, че администратор на лични данни е политическа партия „Атака“, която видно от направена служебна справка в Електронния регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри е регистрирана като администратор на лични данни с идент. №302084 със заявени регистри „Персонал“, „Членове и симпатизанти“, „Подписи и референдуми“ и „Видеонаблюдение“.
На проведено на 31.05.2017г. заседание на Комисията, жалбата е приета за процесуално допустима и като страни в производството са конституирани: жалбоподател– С.Г.В. и ответна страна – политическа партия „Атака“.
На проведено на 05.07.2017г. заседание на Комисията, жалбата е разгледана по същество.
Страните – редовно уведомени, не се явяват, не се представляват.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните доказателства и наведените твърдения, Комисията приема, че разгледана по същество жалба №Ж-792/28.12.2016г. е основателна.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни.
Трите имена и единният граждански номер физическото лице определено имат характера на лични данни по смисъла на закона, а употребата и предоставянето им съставлява действие по обработване на личните данни и като такова следва да се извършва в съответствие с разпоредбите на ЗЗЛД.
В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД изчерпателно са посочени условията за допустимост за обработване на лични данни. Законодателят е възприел, че обработването на лични данни на физически лица следва да се извършва при наличието на поне едно от тези условия, което е предпоставка за законосъобразност на обработването. Изричното съгласие на физическото лице, за което данните се отнасят, е едно от условията за допустимост за обработване на лични данни (чл. 4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД), което кореспондира с целта на закона.
В Глава седма „Застъпници” на Изборния кодекс (ИК) е регламентиран реда и условията за регистрацията на застъпници. Съгласно разпоредбата на чл.118 от ИК, действаща към 2014г., регистрацията на застъпниците извън страната се извършва от ЦИК. Застъпниците се регистрират до изборния ден въз основа на заявление, подписано от представляващия партията или от изрично упълномощени от тях лица, а в случаите, когато заявлението се подава от упълномощени лица, се представя и съответното пълномощно. Към заявлението се прилага списък съдържащ имената и единния граждански номер, съответно друг идентифициращ номер за лицата, които не са български граждани, на лицата, които да бъдат регистрирани като застъпници.
Ноторно известно е, че на 05.10.2014г. са проведени избори за народни представители за Народно събрание, за участие в които е регистрирана и кандидатска листа на политическа партия „Атака“.
От събраните по преписката доказателства безспорно се установи, че политическа партия „Атака“, чрез процесуалния си представител А.А., е депозирала в ЦИК заявление с вх.№НС-23-59/25.09.2014г. за регистрация на застъпници на кандидатска листа на политическа партия „Атака“ за изборите за народни представители за Народно събрание на 05.10.2014г. в избирателни секции извън страната. Към заявлението е приложен списък на застъпниците с посочени три имена и единен граждански номер на лицата. Под №2 в списъка са посочени трите имена и единният граждански номер на жалбоподателката – С.Г.В., които безспорно имат качеството на лични данни на лицето по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД предвид обстоятелството, че чрез тях г-жа С.Г.В. може безспорно да бъде индивидуализирана.
Въз основа на подаденото заявление, с Решение №1137-НС/29.09.2014г. и на основание чл.57, ал.1, т.15, чл.117, ал.5 и чл.118, ал.1, 3 и 4 от Изборния кодекс, ЦИК е регистрирала посочените в заявлението лица, в това число и г-жа С.Г.В., за застъпници в избирателни секции извън страната на кандидатска листа на партия „Атака“. Решението на ЦИК не е обжалвано и е влязло в законна сила, видно от представена от ЦИК с писмо П-2316/05.04.2017г. информация. Решението е публикувано и свободно достъпни на сайта на ЦИК, като в него са заличени единните граждански номера на застъпниците.
Твърденията на жалбоподателката, че личните й данни – три имена и единен граждански номер са неправомерно обработени използвани от политическата партия и без нейно знание и съгласие са предоставени в ЦИК за регистрацията й като застъпник на кандидатската листа в избирателни секции извън страна, са оспорени от ответната страна. Недоказани обаче са твърденията на ответната страна, че личните данни на жалбоподателката са обработени в съответствие с разпоредбите на ЗЗЛД. Въпреки, че с на политическата партия е указаното разпределяне на доказателствената тежест в процеса и същата е уведомена, че в подкрепа на твърденията си следва да представи доказателства, в производството не са ангажирани доказателства за изразено от г-жа С.Г.В. съгласие за обработване на личните й данни от партията за посочената цел.
В тази връзка следва да се отбележи, че съгласно разпределянето на доказателствената тежест в процеса в тежест на ответната страна е да докаже съществуването на изгодни за нея положителни факти на които се позовава и да обори изложеното от жалбоподателката твърдение, последното по своята същност отрицателен факт, който не подлежи на доказване.
Предвид обстоятелството, че твърденията на ответната страна за законосъобразност на обработването на личните данни на жалбоподателката за предоставянето й в ЦИК и регистрирането й като застъпник на кандидатска листа на партия „Атака“ в изборите за народни представители проведени на 05.07.2014г., са оспорени от жалбоподателката, се налага извода, че в тежест на администратора – политическата партия е да докаже настъпилия положителен факт, а именно обработването на г-жа С.Г.В. при наличие на изразено от същата конкретно и информирано съгласие по смисъла на §1, т.13 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД или наличието на друго условие за допустимост на обработването.
Въпреки дадените от КЗЛД указания за разпределянето на доказателствената тежест в процеса обаче, ответната страна не е ангажирала доказателства в тази насока. В тази връзка се налага извода, че твърденията на жалбоподателката, че личните й данни са обработени незаконосъобразно и без нейно съгласие за посочената цел, са основателни.
Предвид обстоятелството, че в конкретния случай не е налице и нито една от хипотези посочени в чл.4, ал.1, т.1, 3, 4, 5, 6 и 7 от ЗЗЛД се налага извода, че личните данни на жалбоподателката са обработени предоставени от политическа партия „Атака“ на ЦИК за регистрацията й като застъпник на партията в конкретните избори, в нарушение на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, без да е налице нито едно от посочените в разпоредбата условия за допустимост на обработването и са нарушение правата на лицето сезирало КЗЛД.
Изложените от ответната страна аргументите за липса на логика и мотивация от страна на партията за неправомерно обработване на личните данни са неотносими към спора, предвид обстоятелството, че предпоставките за законосъобразност на обработването са изчерпателно изброени в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД. Изложените от ответната страна аргументи не са условие за допустимост наобработването на лични данни.
В рамките на оперативната си самостоятелност Комисията счита, че с оглед характера на констатираните нарушения налагането на принудителни административни мерки (задължително предписание или определяне на срок за отстраняване на нарушението) е нецелесъобразно и мерките са неприложими в случая, и в тази връзка налага на политическа партия „Атака“ административно наказание за нарушение на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД, като счита, че същото ще има възпитателно въздействие и ще допринесе за спазване от страна на администратора на лични данни на установения правен ред.
При определяне размера на административното наказание Комисията съобрази, че нарушението е първо за администратора на лични данни, с оглед което определя наказание в минимума предвиден в закона за съответното нарушение.
Водима от горното и на основание чл.10, ал.1, т.7, във връзка с чл.38, ал.2 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. Обявява жалба №Ж-792/28.12.2016г. за основателна.
2. На основание чл.42, ал.1 от ЗЗЛД налага на политическа партия „Атака“, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „Врабча“ №1, представлявано от Волен Сидеров, в качеството й на администратор на лични данни, административно наказание – имуществена санкция в размер на 10000 лв. (десет хиляди лева) за нарушение на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд – София – град.
След влизане в сила на решението, сумата по наложеното наказание да бъде преведена по банков път:
Банка БНБ – ЦУ
IBAN: BG18BNBG96613000158601
BIC BNBGBGSD
Комисия за защита на личните данни, БУЛСТАТ 130961721
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цветелин Софрониев /п/ |