РЕШЕНИЕ
№ Ж-4/28.04.2010 г.
Комисията за защита на личните данни в състав: Председател: Венета Шопова и членове Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 28.04.2010 г. /Протокол №15/ разгледа жалба вх.№ Ж-4/13.01.2010г. от С.К.Д.
На основание чл.25, ал.1 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.38, ал.1 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/ по повод жалбата е образувано административно производство.
Жалбоподателят Д. сезира Комисията за това, че е направен опит за принудително събиране на по-голям обем лични данни от мобилните оператори във връзка с Правилата за регистриране на предплатени СИМ карти. В жалбата е посочено, че при опита на господин Д. да регистрира настоящата си предплатена СИМ карта, както и закупуването на нова такава от мобилния оператор Виваком, се е натъкнал на обстоятелството, че оператора събира по-голям обем лични данни от необходимото. При посещение в офиса на Глобул, служителите на дружеството са поискали да преснемат личната му карта с мотив, че така ще се удостовери верността на данните, които той е предоставил. Жалбоподателят е отказал да му бъде преснет документа му за самоличност и изразил желание да попълни заявление за преносимост на мобилния номер. При подаването на това заявление, отново му били поисканивсичките лични данни. Във връзка с тези действия на служителите на мобилния оператор, господин Д. пожелал да сезира ръководството на компанията с жалба. Била му предложена бланка на жалба, в която следвало да попълни всичките си лични данни, както и да приложи ксерокопие на личната си карта. Жалбоподателят твърди, че нито в едни от офисите на мобилните оператори, които е посетил, не са му предоставили информация и съответно доказателства, че същите са регистрирани като администратор на лични данни. Единствено в офиса на “Мобилтел” АД, служителите се са съгласили да бъде направена редакция на бланката, в частта, относно даваното от абоната съгласие за получаване на повиквания, SMS и други, свързани с маркетинговите проучвания на компанията.
Жалбоподателят протестира и не приема факта на доброволно предоставяне на лични данни, след като е задължен да попълни за всяка една от предлаганите мобилни услуги бланка, която е утвърдена и не търпи корекции. Господин Д. е искал в предложената му бланка да бъде дописано, че предоставя личните си данни единствено на мобилния оператор, който е регистриран като администратор на лични данни, като данните да не бъдат предоставяне на трети лица-дистрибутори. Това дописване на бланката било отказано на жалбоподателя. Отказано му било и да се впише, че не дава съгласието си администратора да обработва данни, свързани с местоположението му, в съответствие с чл.253, ал.3 от Закона за електронните съобщения.
Господин Д. смята, че дребния шрифт на бланките, които предлагат мобилните оператори е опит да бъдат измамени абонатите на дружествата. Моли Комисията за съдействие за прекратяване на тези действия от страна на мобилните оператори. Иска да бъде направена проверка от КЗЛД, от която да се установи дали се спазва издаденото задължително предписание на Комисията. При констатиране на нарушение на ЗЗЛД, на нарушителите да бъдат наложени санкции.
Моли Комисията, предоставените с жалбата лични данни да не бъдат давани под каквато й да е форма на продавачите на мобилни услуги.
В чл.30 от Правилника за дейността на Комисия за защита на личните данни и на нейната администрация /ПДКЗЛДНА/ са посочени реквизитите, които трябва да съдържа искането оправено до Комисията за защита на личните данни. Формата на искането за откриване на административно производство е определена и в чл.29, ал.2 от Административно-процесуалния кодекс. Писменото искане трябва да съдържа пълното име и адреса на лицето, от което изхожда, естеството на искането дата и подпис.
При извършената проверка на редовността на жалбата се установи, че не е посочен конкретен администратор на лични данни, срещу който тя е насочена.
Във връзка с констатираните нередности в жалбата, на основание чл.30, ал.2 от ПДКЗЛДНА и принципа на служебното начало, залегнал в чл.9 от АПК, за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая е изпратено писмо изх.№И-318/03.02.2010г. на Председателя на КЗЛД на жалбоподателят, с което са му дадени разяснения, относно видовете производства които се развиват пред Комисията и реквизитите които трябва да съдържа искането. Изискано е от господин Д. в 7-дневен срок да уточни дали е сезирал КЗЛД с жалба и ако е така да посочи конкретен администратор на лични данни, срещу който тя е насочена. Уведомен е, че при не изпълнение в срок на дадените му указания жалбата ще бъде трансформирана в искане и ще бъдат предприети предвидените в ЗЗЛД действия. Писмото се е върнало в цялост, с отбелязване, че пратката е непотърсена. Изготвено е повторно писмо до жалбоподателя, което също се е върнало в цялост.
Комисия за защита на личните данни, след като обсъди събраните в административното производството писмени доказателства приема жалбата за недопустима. Основанията са следните:
Жалбата не е насочена към конкретен администратор на лични данни. В нея е посочено единствено и само, че мобилните оператори събират по-голям обем от данни отколкото е необходимо. Посочено е и нежеланието на компаниите да променят вече утвърдените бланки, които се попълват от абонатите на дружествата. Посочването на конкретен администратор на лични данни в жалбата е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта й. Страни в административното производство по реда на чл.38, ал.1 от ЗЗЛД, което се развива пред Комисията са: физическото лице, чиито лични данни са неправомерно обработени, с което са нарушени правата му по ЗЗЛД и администратор на лични данни, който е обработил данните.
На основание изложеното, Комисията приема жалбата за недопустима, поради обстоятелството, че липсва пасивно легитимирана страна – конкретен администратор на лични данни – чл.27, ал.2, т.6 от АПК.
В жалбата господин Д. изразява несъгласието си личните му данни, които се съдържат в нея, да бъдат предоставяни по каквато и да е форма на “продавачите на електронни мобилни услуги”. Условието, което е поставил жалбоподателят в жалбата, дори и да е конкретизирал администратора на лични данни, срещу когото тя е насочена, възпрепятства развиване на административното производство по реда на чл.38, ал.1 от ЗЗЛД. Принципа на равенство на страните, залегнал в чл.8 от Административно-процесуалния кодекс, налага ответната страна да бъде запозната с жалбата и всички документи, които са намират в административната преписка.
Въпреки обстоятелството, че жалбата няма да бъде разгледана по същество поради недопустимостта й, Комисия за защита на личните данни във връзка с предоставените й в чл.10, ал.1, т.1 от ЗЗЛД правомощия да осъществява цялостен контрол за спазването на нормативните актове в областта на защитата на личните данни с решение, прието на редовно заседание, проведено на 28.04.2010г., възлага извършване на проверка намобилните оператори “Космо България Мобайл” ЕАД, “Мобилтел” АД и “Българска телекомуникационна компания” АД, относно спазването на ЗЗЛД при осъществяване на процедурите по регистрация на предплатените услуги и преносимостта на телефонните номера.
С оглед на изложеното и на основание чл.10, ал.1, т.1 от ЗЗЛД, във връзка счл.27, ал.2, т.6 от Административно-процесуалния кодекс и чл.30, ал.3 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация, Комисията,
РЕШИ:
Оставя без разглеждане жалба рег. №Ж-4/13.01.2010г. от С.К.Д. като недопустима и прекратява административното производство.
Решението да се съобщи на заинтересованата страна по реда на АПК.
Настоящето решение подлежи на обжалване, в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Върховен административен съд на Република България.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Eнев /п/ |