РЕШЕНИЕ
№ Ж-204/2013 г.
София, 25.05.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венцислав Караджов и членове: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 01.04.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№Ж-204/06.06.2013г., подадена от Ж.Л.Б.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба Ж-204/06.06.2013г., в която са изложени твърдения за неправомерно обработване на личните данни на жалбоподателя Ж.Л.Б. във връзка с писмо №0702-43/1/20.11.2012г. на кмета на Столична община- район „Подуяне“, изпратено до Дирекция „Социално подпомагане“– Оборище към Агенция за социално подпомагане. Жалбоподателят сочи, че в писмото се съдържат негови лични данни и твърди, че не е давал писменото си съгласие кметът на район „Подуяне“ да предоставя тази информация на Дирекция „Социално подпомагане“- Оборище. Г-н Ж.Л.Б. счита, че тези действия са в нарушение на Закона за защита на личните данни и моли Комисията да наложи санкция на кмета на район „Подуяне“.
Към жалбата са приложени описаните в нея доказателства.
По повод жалбата в Комисията е образувано административно производство, което с Решение №Ж-201-204/2013г. на Комисията е прекратено на основание чл.27, ал.2, т.3 и т.5 от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Решението е обжалвано от г-н Ж.Л.Б. и с Oпределение №3853/01.08.2014г. по адм. дело №7772/2013г., по описа на Административен съд– София- град решението на Комисията е отменено. Определението е влязло в законна сила и с писмо рег.№П-1119/06.02.2015г. преписката е изпратена в Комисията за произнасяне по същество, в съответствие със задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, изложени в мотивите на определението.
В изпълнение на дадените от съда указания и съобразно събраните доказателства, на проведено на 25.02.2015г. заседание на Комисията, жалба рег.№Ж-204/06.06.2013г. е приета за редовна и процесуално допустима- подадена от надлежна страна при наличие на правен интерес, депозирана в законоустановения срок, до компетентен да се произнесе орган. Като страни в производството са конституирани: жалбоподател– Ж.Л.Б. и ответни страни Столична община и кмета на Столична община- район „Подуяне“. Насрочено е открито заседание на Комисията за разглеждане на жалбата по същество.
С оглед изясняване на случая от правна и фактическа страна от ответните страни е изискано писмено становище по жалбата и представяне на относими доказателства.
На проведено на 01.04.2015г. заседание на Комисията жалбата е разгледана по същество.
Жалбоподателят– редовно уведомен, не се явява, не се представлява.
Столична община– редовно уведомена, не изпраща представител.
Кметът на Столична община- район „Подуяне“– редовно уведомен се представлява от юрисконсулт И., с представено в заседанието пълномощно. Юрисконсулт И. оспорва жалбата и моли Комисията да я остави без уважение като неоснователна, като твърди, че личните данни на жалбоподателя са обработени законосъобразно в съответствие с разпоредбите на Закона за социалното подпомагане и в частност с чл.6, ал.2 от закона. Подробни аргументи развива в представено в заседанието писмено становище рег.№С-294/01.04.2015г.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти от значение по случая, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество жалба рег.№Ж-204/06.06.2013г. е неоснователна.
От събраните в хода на административното производство доказателства безспорно се установи, че г-н Ж.Л.Б. е подал до Дирекция „Социално подпомагане“ – Оборище към Агенция за социално подпомагане молба-декларация за отпускане на целева помощ за отопление. Страните не спорят, че с писмо изх.№07/0125/06.11.2012г. директорът наДирекция „Социално подпомагане“ – Оборище, в изпълнение на функциите си по Закона за социалните помощи е изискал от Столична община– район „Подуяне“ информация за изясняване на факти и обстоятелства по повод подадената от г-н Ж.Л.Б. молба, в отговор на което кметът на Столична община– район „Подуяне“ е предоставил изисканата информация с писмо №0702-43-1/20.11.2012г. Видно от съдържанието на писмото е, че съдържа лични данни на жалбоподателя в обем от три имена, единен граждански номер и адрес.
По смисъла на § 1, т.1 от ДР на ЗЗЛД предоставянето на лични данни е действие по обработването им и следва да се извършва в съответствие с разпоредбите на ЗЗЛД.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД са разписани условия, при наличието, на които е допустимо обработването на лични данни на физическите лица, а именно: 1. обработването е необходимо за изпълнение на нормативно установено задължение на администратора на лични данни; 2. физическото лице, за което се отнасят данните, е дало изрично своето съгласие; 3. обработването е необходимо за изпълнение на задължение по договор, по който физическото лице, за което се отнасят данните е страна, както и за действия предхождащи сключването на договора и предприети по негово искане; 4. обработването е необходимо, за да се защитят животът и здравето на физическото лице, за което се отнасят данните; 5. обработването е необходимо за изпълнение на задача, която се осъществява в обществен интерес; 6. обработването е необходимо за упражняване на правомощия, предоставени със закон на администратора или на трето лице, на което се разкриват данните; 7. обработването е необходимо за реализиране на законните интереси на администратора на лични данни или на трето лице, на което се разкриват данните, освен когато пред тези интереси преимущество имат интересите на физическото лице, за което се отнасят данните.
Законодателят е възприел, че обработването на лични данни на физически лица, следва да се извършва при наличието на поне едно от тези условия, което е предпоставка за законосъобразност на обработването. Разписаните в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД условията за допустимост на обработването са алтернативно, а не кумулативно дадени и липсата на съгласие на лицето не обосновава извода, че данните му са незаконосъобразно обработени предвид, че те могат и в конкретния случай са обработени при наличие на някое от другите алтернативно дадени условия за допустимост на обработване.
С оглед събраните по административната преписка доказателства и изложените от страните твърдения Комисията счита, че обработването на лични данни на жалбоподателя, чрез действия по предоставянето им от кмета на Столична община– район „Подуяне“ на Дирекция „Социално подпомагане“ – Оборище към Агенция за социално подпомагане е законосъобразно и в изпълнение на нормативно установено задължение по чл.6, ал.2 от Закона за социалните помощи на кмета на Столична община– район „Подуяне“ да предостави в 14-дневен срок от дата на поискване информация, изискана от дирекциите „Социално подпомагане“ във връзка с осъществяваната от тях дейност по Закона за социалните помощи.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2, във връзка с чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба рег.№Ж-204/06.06.2013г., подадена от Ж.Л.Б., като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цанко Цолов /п/ |