РЕШЕНИЕ
№ Ж-201/2013 г.
София, 26.06.2015 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав Председател: Венцислав Караджов и членове: Цветелин Софрониев, Мария Матева и Веселин Целков на заседание, проведено на 22.05.2015г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№Ж-201/03.06.2013г., подадена от Ж.Л.Б.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба, подадена от Ж.Л.Б., в която са изложени твърдения за неправомерно обработване на личните му данни и личните данни на негови роднини– сестра, баща и майка, от Дирекция „Cоциално подпомагане“ (ДСБ)– Оборище, във връзка с подадена от него молба за отпускане на целева помощ за отопление.
Жалбоподателят информира, че на 03.08.2012г. е подал молба-декларация в ДСБ Оборище за отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия, в която е декларирал, че дава съгласието си за проверка на декларираните от него обстоятелства.
Жалбоподателят твърди, че директорът на ДСП Оборище, в нарушение на разпоредбите на Закона за защита на личните данни, e събирал информация за акта му за раждане и правните му ограничения, която няма отношения към молбата му за отпускане на целева помощ. Допълва, че служителите на ДСП Оборище неправомерно събират свързани с него данни извън сроковете посочени в Закона за социалното подпомагане, Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомаган и Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. за отопление.
Жалбоподателят твърди, че по повод молбата му служители на ДСП Оборище са извършили проверка в Национална база данни „Население“, като в приложената към преписката справка се съдържат освен негови лични данни още лични данни на неговата сестра, баща и майка и допълва, че личните данни на роднините му не са заличени и са неправомерно разпространени на трети лица.
Жалбоподателят твърди, че директорът на ДСП Оборище е злоупотребил със служебното си положение и по повод подадената от него молба неправомерно е събрал и обработил лични данни за собственика на жилището в което живее.
Господин Ж.Л.Б. информира, че е подал до ДСП Оборище молба №94 жж 0004/12.03.2013г. за предоставяне на копие от документи и с оглед обстоятелството, че такива не са му предоставени счита, че е налице нарушение на чл.26 от ЗЗЛД и правото му на достъп до лични данни.
Към жалбата са приложени описаните в нея доказателства.
По повод жалбата в КЗЛД е образувано административно производство, което с Решение №Ж-201-204/2013г. на Комисията е прекратено на основание чл.27, ал.2, т.3 и т.5 от Административно-процесуалния кодекс (АПК). Решението е обжалвано от г-н Ж.Л.Б. и с Oпределение №3853/01.08.2014г. по адм. дело №7772/2013г. на Административен съд– София-град решението на Комисията е отменено. Определението е влязло в законна сила и с писмо рег.№П-1119/06.02.2015г. преписката е изпратена в Комисията за разглеждане в съответствие със задължените указания по тълкуване и прилагане на закона, изложени в мотивите на определението.
В изпълнение на дадените от съда указания и съобразно съдържанието на жалбата и факта, че в същата се съдържат твърдения за нарушени права на трети лица– роднини на жалбоподателя, от г-н Ж.Л.Б. е изискано да представи доказателства за представителната си власт по отношение на посочените в жалбата трети лица. В хода на производството г-н Ж.Л.Б. не ангажира такива доказателства.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая, от Агенция за социално подпомагане и Дирекция „Социално подпомагане“- Оборище са изискани писмени становища и представяне на относими доказателства.
В отговор от Агенция за социално подпомагане информират, че жалбата е препратена за разглеждане по компетентност в Дирекция „Социално подпомагане“ Оборище.
От страна на ДСП Оборище е ангажирано писмено становище за неоснователност на жалбата, с приложени към него доказателства.
На проведено на 08.04.2015г. заседание на Комисията, жалба рег.№Ж-201/03.06.2013г. е приета за частично допустима. С оглед обстоятелството, че по преписката не е представено пълномощно за представителна власт, жалбата е приета за недопустима по отношения на изложените твърдения за неправомерно обработване на личните данни на роднините на жалбоподателя, тъй като за жалбоподателят не е налице правен интерес от подаване на жалба за нарушени права на трети лица, последният по аргумент от чл.27, ал.2, т.5 от АПК е задължителна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата в тази й част. В останалата й част, по отношение на твърденията за неправомерно обработване на личните данни на жалбоподателя и нарушено право на достъп до личните му данни, жалбата е приета за процесуално допустима, като подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД от физическо лице с правен интерес.
Като страни в административното производство са конституирани: жалбоподател-Ж.Л.Б., ответна страна– Агенция за социално подпомагане и заинтересована страна– Дирекция „Социално подпомагане“– Оборище.
На проведено на 22.05.2015г. заседание на Комисията, жалбата е разгледана по същество.
Жалбоподателят– редовно уведомен, не се явява, не се представлява.
Агенция за социално подпомагане– редовно уведомена, представлява се от адвокат Колева, която оспорва жалбата и моли Комисията да я остави без уважение.
Дирекция „Социално подпомагане“– Оборище– редовно уведомено,представлява се от юрисконсулт Лазарова, която оспорва жалбата и с подробно изложени в заседанието аргументи моли Комисията да я остави без уважение, като неоснователна.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от АПК, изискващ наличието на установени действителни факти от значение по случая, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество жалба рег.№Ж-201/03.06.2013г. е неоснователна.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД са определени условията, при наличието, на които е допустимо обработването на лични данни. Законодателят е възприел, че обработването на лични данни на физически лица, следва да се извършва при наличието на поне едно от тези условия, което е предпоставка за законосъобразност на обработването.
От събраните в хода на административното производство доказателства безспорно се установи, че г-н Ж.Л.Б. е подал до Дирекция „Социално подпомагане“ – Оборище, към Агенция за социално подпомагане. молба-декларация с вх.№П1-1172/03.08.2012г. за отпускане на целева помощ за отопление, с подписването на която е декларирал съгласието си за проверка на декларираните от него обстоятелства.
Страните не спорят, че по повод молбата и в изпълнение на служебните си задължения служителите на Дирекция „Социално подпомагане“– „Оборище“ са извършили справки в Национална база данни „Население“, в Търговския регистър и Имотния регистър към Агенция по вписванията, с оглед установяване на предпоставките за отпускане на целева помощ за отопление. Справките са направени по електронен път съответно на 28.09.2012г. и 06.11.2012г.
По смисъла на § 1, т.1 от ДР на ЗЗЛД събирането на лични данни е действие по обработването им и следва да се извършва в съответствие с разпоредбите на ЗЗЛД.
Комисията счита, че обработването, в хипотезата на събиране на лични данни за г-н Ж.Л.Б., касаещи неговото семейно и имотно състояние, е законосъобразно, при наличие на посочените в чл.4, ал.1, т.1 и 2 от ЗЗЛД условия за допустимост на обработването, с оглед което приема жалбата на г-н Ж.Л.Б. за неоснователна. От една страна с подписване на молбата за отпускане на целева помощ за отопление, жалбоподателят е декларирал съгласие за проверка на посочените от него обстоятелства, касаещи имотното и семейното му положение, а от друга страна е налице и нормативно установено задължение по чл.6, ал.2 от Закон за социалното подпомагане на Дирекция „Социално подпомагане“– Оборище, при осъществяване на функциите си по предоставяне на социални помощи и услуги да изиска по служебен път необходимата им информация от автоматизираните информационни системи на ЕСГРАОН и Агенцията по вписванията.
Комисията намира за неоснователни и твърденията на жалбоподателя, за нарушено право на достъп до личните му данни.
Видно от представената от г-н Ж.Л.Б. молба вх.№94 жж 0004/12.03.2013г. по описа на Дирекция „Социално подпомагане“– Оборище е, че същата няма характера на заявление за достъп до лични данни по смисъла на ЗЗЛД, предвид декларираното в нея желание на г-н Ж.Л.Б. за получаване на копия от документи, следователно разпоредбите на Глава пета от ЗЗЛД са неприложими, а твърденията на жалбоподателя за нарушено право на достъп до лични данни са неоснователни.
В тази връзка е и изразеното от КЗЛД Становище №Д-282/2013г., от 19.07.2013г. относно упражняване на правото на достъп до собствени лични данни чрез получаване на копия от документи, съдържащи лични данни. Становището е достъпно на интернет-страницата на Комисията– www.cpdp.bg, в раздел „Практика“.
Съгласно цитираното становище правото на достъп до лични данни по смисъла на чл.26, ал.1 във връзка с чл.28, ал.1 от ЗЗЛД не включва получаването на копия от документи, създавани и/или съхранявани от администратора на лични данни.
При постановяването му Комисията е взела предвид следното:
Законът за защита на личните данни, в Глава пета, предвижда реда и начина, по който физическите лица лицата следва да упражнят правата си пред администраторите на лични данни и по-специално- правото си на достъп до отнасящите се за тях лични данни.
В чл.26, ал.1 от ЗЗЛД е закрепен принципът за правото на достъп на физическото лице до отнасящите за него данни, като нормата на чл.28, ал.1 от ЗЗЛД урежда естеството на информация, която следва да се предостави на лицето при упражняване на правото му на достъп до лични данни, а именно: 1. потвърждение за това, дали отнасящи се до него данни се обработват, информация за целите на това обработване, за категориите данни и за получателите или категориите получатели, на които данните се разкриват; 2. съобщение до него в разбираема форма, съдържащо личните му данни, които се обработват, както и всяка налична информация за техния източник; 3. информация за логиката на всяко автоматизирано обработване на лични данни, отнасящи се до него, поне в случаите на автоматизирани решения по чл.34б от закона.
От така изложеното е видно, че информацията, която следва да бъде предоставена на физическото лице, има по-скоро информативен характер, даваща отговори, свързани с обема и начините на обработване на личните му данни. В подкрепа на така изложения извод е начинът, по който е регламентирано задължението на администратора на лични данни да предостави информацията в чл.31, ал.1 от ЗЗЛД, който сочи, че информацията-предмет на достъпа до лични данни „може да бъде предоставена под формата на устна или писмена справка или на преглед на данните от съответното физическо лице или от изрично упълномощено от него друго лице“.
Съгласно разпоредбата на чл.31, ал.2 от ЗЗЛД „физическото лице може да поиска копие от обработваните лични данни на предпочитан носител или предоставяне по електронен път, освен в случаите, когато това е забранено от закон“. Понятието „копие от лични данни“, тълкувано като „копие от документи“, на практика не кореспондира с идеята за естеството на информацията-предмет на достъпа такава, каквато е дефинирана в чл.28, ал.1 от ЗЗЛД. Изхождайки от легалната дефиниция за „лични данни“ дадена в чл.2, ал.1 от ЗЗЛД следва да се приеме, че понятието „копие от лични данни“ не следва да се отъждествява с понятието „копие от документи“. От друга страна съществува правна възможност и ред за получаване на копие от документи, уреден в Закона за достъп до обществена информация, който ред и процедура жалбоподателя има възможност да използва.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2, във връзка с чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
1. На основание чл.27, ал.2, т.5 от АПК във връзка с чл.38, ал.1 от ЗЗЛД обявява подадената от Ж.Л.Б. жалба рег.№Ж-201/03.06.2013г. за процесуално недопустима в частта й относно твърденията за неправомерно обработване на личните данни на негови роднини и прекратява образуваното административно производство, по отношение на тази част от жалбата, поради липса на правен интерес на жалбоподателя.
2. Оставя без уважение жалбата в останала й част, като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд- София- град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венцислав Караджов /п/ |
Цветелин Софрониев /п/ |