РЕШЕНИЕ
№ 5 / 21.02.2008 г.
№ 5 / 21.02.2008 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Венета Шопова, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 21.02.2008 г., на основание чл. 10 ал. 1 т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с вх. № Ж- 5/21.01.2008 г. от К.М.Т. срещу УАС.
Страните са редовно призовани на заседанието за разглеждане на жалбата по същество.
Жалбоподателят К.М.Т. – редовно уведомен, явява се лично.
Ответната страна – УАСГ – редовно уведомен, не изпраща процесуален представител, депозира писмено становище.
К.Т. сезира КЗЛД с жалба, в която твърди, че неговите лични данни се обработват незаконосъобразно от УАСГ в нарушение на разпоредбите на чл. 4, ал. 1 т. 2 от ЗЗЛД, излагайки следните факти:
На 02.01.2008 г. жалбоподателят подава Заявление с вх. № 2/02.01.2008 г. за участие в конкурс за Ректор на УАСГ с мандат 2008 г.- 2012 г.
На 11.01.2008 г. с препоръчано писмо Т. получава копие от Протокола от 03.01.2008 г. на изборната комисия, от което е видно, че не е допуснат до участие в конкурса за Ректор на УАСГ за мандат 2007 г. – 2011 г. В протокола освен неговото име е вписана и рождената му година, както и правното основание за отказа на комисията да го допусне до участие в конкурса – чл. 20, ал. 6 от Правилника за управление на УАСГ /навършена 65 годишна възраст/. Останалите участници в конкурса фигурират в протокола единствено с научно звание и две имена.
Жалбоподателят счита, че информацията относно рождената му година е предоставена на изпитната комисия от отдел “Човешки ресурси”при УАСГ.
Към жалбата са приложени копия от: Заявление от К. Т. до УАСГ с вх. № 2/02.01.2008 г. за участие в конкурса за Ректор на УАСГ- 2008 г. – 2012 г.; Предизборна платформа на К. Т. във връзка с конкурса за Ректор на УАСГ; Творческа автобиография на жалбоподателя; Писмо от УАСГ с изх. 14/ 04.01.2008 г.; Протокол от 03.01.2008 г. на изборната комисия.
Жалбоподателят моли КЗЛД за становище и решение по неговата жалба, като счита, че отразяването на рождената му година в Протокола на изборната комисия нарушава неговите права по ЗЗЛД, поради публичното му обявяване в сградата на университета. Счита, че тези действия са израз на дискриминационно отношение към него, с цел дисквалифицирането му от конкурса.
На основание чл. 19, ал. 5 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация /ПДКЗЛДНА/ и Решение на КЗЛД от 30.01.2008 г. /Протокол № 4/, КЗЛД изисква с писмо изх. № 262/31.01.2008 г. от ректора на УАСГ в качеството му на администратор на лични данни по отношение на институцията, която представлява съгласно чл. 3 от ЗЗЛД, писмено становище по визираните в жалбата факти и обстоятелства, както и предоставянето на заверено копие от Условията за участие в конкурса за Ректор на УАСГ- 2008- 2012 г.
От страна на УАСГ, с писмо с вх. № към Ж-5/08/19.02.2008 г., се изразява становище за неоснователност на жалбата, като се сочи, че отразяването на годината на раждане на г-н Т. в протокола от 30.01.2008 г. на Комисията за избор на Ректор на УАСГ, е свързано със задължението на комисията да мотивира по категоричен начин своето решение за отстраняване на кандидатурата на К.М.Т. за Ректор на УАСГ, тъй като към момента на конкурса той е навършил72 години и съгласно разпоредбите на Кодекса на труда и Закона за висшето образование няма право да бъде преподавател, а също и да участва в процедурата по избор на Ректор.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл. 7 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайкипредвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема за установено от правна и фактическа страна:
Жалбата е подадена в срока по чл. 38 от ЗЗЛД, от надлежната страна и при наличието на правен интерес, поради което е обявена за допустима с решение на Комисията от 30.01.2008 г. (Протокол № 4).
Разгледана по същество тя е неоснователна.
ЗЗЛД урежда защитата на правата на физическите лица при обработването на личните им данни. Той се прилага за обработването на лични, когато тези данни съставляват или са предназначени да съставляват част от регистър – чл. 1, ал. 3 от ЗЗЛД. Съгласно § 1 т. 2 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД “регистър на лични данни” е всяка структурирана съвкупност от лични данни, достъпна по определени критерии, централизирана, децентрализирана или разпределена на функционален или географски принцип”. Във връзка с осъществяването на нормативно регламентираните си правомощия, УАСГ извършва редица дейности, една от които е организирането и провеждането на конкурсите за избор на ръководна длъжност “Ректор”- чл. Чл. 29, ал. 1, т. 4 от Закона за висшето образование /ЗВО/. Организацията на конкурсната процедура е свързана с необходимостта от създаване на регистър с документи на кандидатите в конкурса за заемане на съответната длъжност. Обработването на техните личните данни от УАСГ се извършва в качеството му на администратор на лични данни по смисъла на чл. 3 ал. 2 от ЗЗЛД.
В чл. 10, ал. 1, т. 7 от ЗЗЛД е регламентирано правомощието на Комисията да разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите, с които се нарушават правата на физическите лица. В качеството си на физическо лице К.Т. сезира КЗЛД с жалба срещу определеното от него като незаконосъобразно обработване на личните му данни от страна на администратора на лични данни- УАСГ във връзка с проведена конкурсна процедура за избор на ректор на учреждението за периода 2008-2011 г.
Условие за приложимостта на ЗЗЛД и реализиране на контролните правомощия на комисията в изпълнение на закона, е изискването за безспорно установяване на факта на обработване на лични данни на физическите лица.По смисъла на §1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД “обработване на лични данни” е всяко действие или съвкупност от действия, които могат да се извършват по отношение на личните данни с автоматични или други средства, като събиране, записване, организиране, съхраняване, адаптиране или изменение, възстановяване, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване, предоставяне, актуализиране или комбиниране, блокиране, заличаване или унищожаване.
Видно от горецитираното определение на понятието “обработване на лични данни” всяко едно от посочените действия само по себе си или в определена последователност представлява обработване на лични данни по смисъла на закона. Разпространението на лични данни на К.Т. – три имена, научно звание и година на раждане, съдържащи се в протокола от 30.01.2008 г. на Комисията за избор на Ректор на УАСГ е “обработване на лични данни”.
Съгласно чл. 1 от ЗЗЛД, приложението на закона е свързано с уреждането защитата на правата на физическите лица при обработването на личните им данни, като целта на закона е гарантиране на неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните. В дадената в чл. 2, ал. 1 от ЗЗЛД дефиниция на понятието лични данни, законодателят сочи, че това е всяка информация за физическото лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци. А “специфични признаци” са признаци, свързани с физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна, социална или друга идентичност на лицето. В този смисъл рождената година на жалбоподателя сама по себе си не представлява идентификационен номер, нито го прави еднозначно идентифицируем, дори в съчетание с информация относно трите му имена. Видно от приложените писмени доказателства към жалбата, и по- специално творческата автобиография на жалбоподателя, последният работи в УАСГ от 1963 г. За онзи кръг от лица, за който той би могъл да бъде идентифициран чрез трите си имена и длъжност, информацията относно рождената му година не съставлява лична данна, носител на допълнителна идентификация, чрез която евентуална злоупотреба би била възможна.
За да бъде правомерно обработването на личните данни от страна на администраторите на лични данни съгласно чл. 2, ал. 2 от ЗЗЛД, личните данни следва да се обработват законосъобразно- при наличието на законови основания, регламентиращи целите на обработването. В случая обработването на личните данни на жалбоподателя е извършено във връзка с нормативно уредените в ЗВО и Правилник за управлението на УАСГ от април 2001 г. правомощия на висшето учебно заведение по провеждане на конкурс за избор на ръководна длъжност. Отразяване на рождената дата на жалбоподателя в Протокола на изборната комисия е извършено целесъобразно с оглед законосъобразното мотивиране на решението за отстраняване на жалбоподателя от конкурсната процедура, като при това е предвидена съответна организационна мярка при обработването на неговите данни по начин, по начин по който лицето да не бъде еднозначно идентифицирано по смисъла на ЗЗЛД въз основа на включената информация.
По отношение на твърдението на жалбоподателя, че към него е проявено дискриминационно отношение във връзка с провеждания конкурс, Комисията не би могла да вземе отношение, тъй като това е въпрос, чийто разрешение е извън нейната компетентност.
Имайки предвид гореизложеното, Комисията счита, че данните на жалбоподателя не са неправомерно обработвани от страна на администратора на лични данни -УАСГ, и на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 от ЗЗЛД
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба с рег. № Ж – 5/ 21.01.2008 г. от К.М.Т. срещу УАСГ.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Eнев /п/ |