РЕШЕНИЕ
№ 34/17. 09. 2008 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Венета Шопова, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 17.09.2008 г., на основание чл. 10 ал. 1 т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с вх. № Ж- 34/30.04.2008 г. от А.В.Х. срещу Регионална дирекция за социално подпомагане /РДСП/- гр. П.
Като ответна страна по жалбата, в качеството й на администратор на лични данни по смисъла на чл. 3 , ал. 2 от ЗЗЛД се конституира Агенцията за социално подпомагане. Регионална дирекция за социално подпомагане /РДСП/- гр. П.- конституирана като заинтересована страна.
Жалбоподателят-редовно уведомен, не се явява, не изпраща процесуален представител.
Агенцията за социална подпомагане- редовно уведомена, се представлява от адв. Д.С.Ф., представя нотариално заверено пълномощно.
За Регионална дирекция за социално подпомагане /РДСП/- гр. П. се явява г-жа С.З.
Жалбоподателят А.Х. сезира КЗЛД с жалба, в която твърди, че РДСП- гр. П. нарушава неговите права и тези на съпругата му по ЗЗЛД, като обработват личните им данни в несъответствие с разпоредбите на чл. 2, ал. 2, т. 1 и чл. 4, ал. 1, т. 2 от ЗЗЛД, излагайки следните факти:
Във връзка с правото си да ползва социални помощи за отопление с твърдо гориво за периода 2007-2008 г., синът на жалбоподателя- В.Х. депозирал молба в РДСП- П. като представил личните карти на родителите си и положил техните подписи в графа „лица, съжителстващи в едно домакинство”. Според твърдяното в жалбата, домът на жалбоподателя не е функционално пригоден за използване на твърдо гориво, за което са уведомили РДСП.
Видно от приложеното решение на ТЕЛК, синът на жалбоподателя страда от тежко психическо заболяване – „шизофрения – параноидна форма”. Жалбоподателят твърди, че действията на сина му са извършени в момент на пристъп в следствие обостряне на заболяването.
От страна на РДСП- гр. П. е отговорено, че синът .е поставен под запрещение, поради което има право самостоятелно да подава молба за социална помощ.
Възраженията на А.Х. са срещу директора на РДСП- гр. П.- Д.К., коятоне е изискала съгласието на него и съпругата му за доставка на твърдо гориво, както и че не е изискала пълномощно от сина му при подаването на молбата. Счита, че изложеното е основание комисията да предприеме мерки за налагане на дисциплинарна и административна отговорност на отговорните лица.
На основание Решение на КЗЛД от 14.05.2008 г. (Протокол № 17) с писмо изх. № 1460 от АСП е изискано писмено становище по случая, както и доказателства относно реда за обработване данните на физическите лица с цел отпускане на социални помощи. Представените в отговор доказателства нямат отношение към настоящия казус, не съдържат информация относима към фактите по жалбата. За целите на производството процесуалният представител на АСП- адв. Ф. прилага копие от социален доклад, извършен от РДСП – П. за лицето В.А., както и други писмени доказателства, имащи отношение към процедурата за отказ за предоставяне на социална помощ на лицето.
В изпълнение на чл. 36 от АПК за служебно събиране на доказателства и решение на КЗЛД от 02.07.2008 г. (Протокол № 21) е изискано становище от РДСП- П., което е получено в комисията на 17.07.2008 г. и с което се пледира за неоснователност на жалбата, позовавайки се на разпоредбите на Наредба № 5 на министъра на труда и социалната политика от 30.05.2003 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление /наричана по- долу за краткост Наредбата/.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл. 7 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайкипредвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема, че:
Жалбата е редовна- съдържа всички посочени в чл. 24 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация (ПДКЗЛДНА) реквизити. Подадена е в срока по чл. 38 от ЗЗЛД, от надлежна страна и при наличието на правен интерес, поради което е обявена за допустима от процесуална гледна точка с решение на КЗЛД от 23.07.2008 г. (Протокол № 26).
След разглеждането й по същество Комисията приема жалбата за неоснователна.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъпа до тези данни, както и контрола по спазването на Закона за защита на личните данни, чиято цел е да е гарантира неприкосновеността на личността и личния живот на физическите лица чрез осигуряване на защита при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните. В чл. 10, ал. 1, т. 7 от ЗЗЛД е регламентирано правомощието на Комисията да разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите, с които се нарушават правата на физическите лица.
В качеството си на физическо лице А.Х. сезира КЗЛД с жалба, в която протестира срещу неправомерно обработване на личните му данни от страна на АСП в качеството й на администратор на лични данни по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗЗЛД.
В жалбата си А.Х. оспорва законосъобразността на действията на АСП по обработване на неговите лични данни, извършени според него в противоречие с разпоредбите на закона, като счита неговите лични данни и тези на съпругата му са обработвани нарушение на чл. 4, ал. 1, т. 2 от ЗЗЛД от /РДСП/- гр. П.в качеството й на обработващ лични данни по смисъла на §1, т. 3 от ДР на ЗЗЛД.
Основните принципи, на които трябва да се основава правомерното обработване на лични данни от страна на администраторите на лични данни са регламентирани в чл. 2, ал. 2 от ЗЗЛД. Един от тях е принципът за законосъобразно обработване на личните данни. Разпоредбата на чл. 2, ал. 2, т. 1 на ЗЗЛД повелява личните данни да се обработват законосъобразно и добросъвестно т. е. при наличието на нормативно установено задължение за администратора на лични данни.
Като администратор на лични данни, чийто правомощия са нормативно установени, АСП обработва данни на физически лица. В конкретния случай се касае за упражняване на право на социална помощ от лицето В.Х., което право е лично и отказът от него или прехвърлянето му са недействителни, съгласно чл. 14, ал. 2 от Закона за социалното подпомагане /ЗСП/. Към момента няма съдебно решение, с което В.Х. да е поставен под пълно или частично запрещение, поради което той може да упражни правото си на социална помощ. В този смисъл, претенциите на жалбоподателя за ограничаване правата на сина му по административен ред са неоснователни.
Утвърдената в Наредба № 5 на министъра на труда и социалната политика от 30.05.2003 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление процедура за упражняване на правото на социална помощ изисква от правоимащото лице да подаде до Д „СП” по постоянен адрес молба- декларация по утвърден образец. Утвърденият в Наредбата образец /приложение към чл. 4, ал. 1 от същата/ задължава посочване на следната информация: имена, ЕГН, родствени връзки относно лицата, съжителстващи с лицето, имащо право на социална помощ.
В този смисъл личните данни на А.Х. са обработвани законосъобразно в съответствие с разпоредбите на чл. 4, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛД – при нормативно установено в Наредбата задължение за това.
От събраните в хода на производството доказателства- копие на молбата декларация от В.Х. е видно, че има положени подписи на съжителстващи лица, които според твърденията на жалбоподателя са фалшифицирани от сина му. Доказване на тяхната достоверност е извън компетенциите на КЗЛД в качеството му на административен орган и не може да бъде предмет на настоящото административно производство.
С оглед гореизложеното, при така установената фактическа и правна обстановка, Комисията счита, че АСП респ. Д „СП”- П. е обработвала законосъобразно личните данни на жалбоподателя на основание на основание чл. 4, ал.1, т. 1 от ЗЗЛД във връзка с чл. 14, ал. 2 от ЗСП и чл. 4, ал. 1 от Наредба № 5 на министъра на труда и социалната политика от 30.05.2003 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, поради което
РЕШИ :
Оставя без уважение жалба с вх. А.В.Х. срещу Агенцията за социално подпомагане.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Eнев /п/ |