РЕШЕНИЕ
№ 15 / 08.07.2009 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Председател: Венета Шопова и членове Валентин Енев и Мария Матева на открито заседание, проведено на 08.07.2009 г., на основание чл. 10 ал. 1 т. 7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с рег. № Ж- 15/ 13.02.2009 г. от С.К.С.-С. срещу Министерство на финансите и Национална агенция по приходите.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
В чл.30, ал.1 от ПДКЗЛДНА са определени реквизитите, които трябва да съдържа жалбата, с която физическите лица сезират Комисията за нарушения на техните права по ЗЗЛД. Жалбата отговаря на нормативно установените изисквания, поради което се явява редовна.
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес, поради което е обявена за процесуално допустима с решение на КЗЛД от 08.04.2009г.
Приложимостта на Закона за защита на личните данни е свързана със защита на физическите лица във връзка с обработването на техните лични данни от лица, имащи качество на администратори на лични данни, по смисъла на легалната дефиниция на чл. 3 от ЗЗЛД. Тоест, това изискване се явява абсолютна процесуална предпоставка, с оглед на която следва да се прецени допустимостта на жалбата. В конкретния случай, жалбата е насочена срещу юридическо лице – Национална агенция по приходите, което е администратор на лични данни по смисъла на закона.
С.С. твърди в жалбата си, че като действащ нотариус от 01.04.2000г., е регистрирана под номер 446 в Нотариалната камара, с район на действие Варненски районен съд. В изпълнение на служебните си задължения е регистрирана по Булстат с номер 103527247. На 02.02.2009г. е подала заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност. Регистрирана е с идентификационен номер BG5601231094 по ДДС, който възпроизвежда единния й граждански номер, представляващ лични данни.При издаването на всяка сметка /фактура/, жалбоподателката е задължена, да вписва за идентификационен номер по данък добавена стойност единня си граждански номер, който по този начин става достояние на всяко трето лице и е предпоставка за злоупотреба с личните й данни. В жалбата се сочи, че нотариалната дейност представлява упражняване на публични функции, осъществяването на които не следва да накърнява личните й права като гражданите на Република България. С жалбата се иска да се постанови решение, с което да се уважи жалбата и да се издаде задължително предписание на ответната страна да отмени регистрацията по Закона за данък добавена стойност чрез вписване на единният и граждански номер за идентификационен и да извърши регистрацията й с идентификатор по Булстат.
Като заинтересована страна в производството е конституиран Председателят на съвета на нотариусите на Нотариалната камара на Република България. Становището на заинтересованата страна по жалбата е, че е допустима и основателна като се иска от Комисията да постанови решение, с което да се дадат задължителни предписания та ТД на НАП гр. Варна да отмени регистрацията по ДДС със записване на единния граждански номер на жалбоподателката, и да бъде регистрирана с идентификатора по Булстат.
Становището от Министъра на финансите, обективирано в писмо изх.№24-28-208/18.03.2009г., е че кодът по Булстат на физическите лица, упражняващи свободни професии е десет значен и съвпада с единния граждански номер, съответно с личния номер на чужденеца. Изключение от това правило правят лицата, вписан в Единния регистър за идентифициране на стопанските и други субекти, които осъществяват дейност на територията на Република България, преди влизане в сила на Закона за регистър Булстат. Тези лица, съгласно §2 от ПЗР на Закона за регистър Булстат се смятат вписани в регистър Булстат, запазвайки получения идентификационния код, съобразно Закона за статистиката. Вписването на лицата в специалния регистър за облагането с ДДС по реда на чл.94 от ЗДДС е особено регистрационно производство, поради което идентификационния номер за целите на ДДС е определен в §1, ал.1, т.1 от ДР на ППЗДДС.
В открито заседание на Комисията за защита на личните данни, проведено на 29.04.2009г. в присъствието на страните в административното производство е взето решение на основание чл.44, ал.1 от АПК да се изискат становища по жалбата от Министерски съвет и от Агенция по вписванията. За събирането на тези доказателства, разглеждането на жалбата по същество е отложено за 27.05.2009г., за която дата страните са редовно уведомени. С оглед нормата на чл.175 от ЗДДС с писмо изх.№37-00-191/17.06.2009г. е изпратено становището от министъра на финансите като автор на ППЗДДС.
Становището на Агенция по вписванията, обективирано в писмо изх.№01-00-13/25.05.2009г. е, че след като нотариус С. има код по Булстат, който е различен от единния й граждански номер попада в хипотезата на §2 от ПЗР на Закона за регистър Булстат и следва да запази този код.
Изисканото допълнително становище от Министъра на финансите, се припокрива с първоначалното и се изразява мнение, че ако идентификационния номер за физическите лица не трябва да съвпада с единния им граждански номер, то следва да си извърши законодателна промяна в тази насока.
За заседанието, проведено на 27.05.2009г. на КЗЛД, страните в административното производството са редовно и своевременно уведомени. Жалбоподателката нотариус С.С. се явява лично, ответната страна директорът на НАП се представлява от главен юрисконсулт П.М. с пълномощно №381/29.04.2009г. Дадена е думата на страните по същество.
Оспорващата нотариус С. моли жалбата й да бъде уважена и да се дадат задължителни предписания на НАП Варна, в насока регистрацията й по ДДС да бъде извършена по съществуващия Булстат номер. Съображенията й за това са, че регистрацията по Булстат е направена преди изменение на Закона за Булстат и той няма обратно действие. Счита, че следва да се приложи в нейния случай разпоредбата на буква “б” от ДР на Правилника за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност, а не разпоредбата на буква “г”, тъй като тя се отнася за лица, които не са били регистрирани по Булстат. Като аргумент подкрепящ тезата й изтъква, че Правилникът е подзаконов нормативен акт и като такъв не може да противоречи на акт от по-висока степен, какъвто е Закона за защита на личните данни.
Представителят на ответната страна се присъединява към становището на жалбоподателката и счита, че е налице противоречие между действащите нормативни актове. Изразява мнение, че с произнасянето си по конкретната жалба, Комисията за защита на личните данни няма да разреши това противоречие.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайки предвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема, че разгледана по същество жалбата е основателна.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъп до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни. Целта на Закона е да гарантира неприкосновеността на личността и личния живот на физическите лица чрез осигуряване на защита при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободно движение на данните.
Правомощието на Комисията за защита на личните данни да разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица са регламентирани в чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗДЛ.
В качеството си на физическо лице Нотариус С.С. е сезирала КЗЛД срещу действията на НАП, администратор на лични данни по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗЗЛД, изразяващи се в регистрирането й по ДДС с идентификационен номер възпроизвеждащ единния граждански номер със знак отпред “BG”. Във връзка с упражняване на свободната професия нотариус личните данни на жалбоподателката стават достояние на всяко трето лице и дава възможност за злоупотреба с личните й данни, които са обект на защита по ЗЗЛД.
Администраторът на лични данни НАП, ответник по жалбата и произтичащите от това задължения е подал заявление №З-1030855/18.08.2008г. за регистрация във водените от КЗЛД, съгласно чл.10, ал.1, т.2 от ЗЗЛД и е заявила, че води тридесет броя регистри на лични данни.
Приложението на Закона за защита на личните данни се обвързва с обработването на информация, представляваща „лични данни” по смисъла на легалната дефиниция на чл. 2, ал. 1. Лични данни са всяка информация отнасящи се до физическото лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци. В случай, че се предостави информация, съдържаща лични данни в по-голям обем, от този който е достатъчен, за да бъде еднозначно идентифицирано лицето е необходимо да се установи кръга на лицата които ще обработват тези данни, както и в какво качество, на администратор на лични данни по смисъла на чл.3 от ЗЗЛД или като обработващ личните данни – чл.24 ЗЗЛД. И в двата случая обработването на лични данни, следва да се подчинява на принципите, залегнали в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД и при наличието на условията на чл.4, ал.1 от същия закон. Основно правило е личните данни, които се обработват да бъдат пропорционални и съотносими на целите, за които се обработват.
В изпълнение на разпоредбата на §1, ал.1, т.1, буква “в” от ДР на ППЗДДС ТД на НАП гр. Варна е дала десет значен идентификационен номер по ДДС на нотариус С., който се сформира от единния й граждански номер, като пред него се поставя абревиатура “BG”.Администраторът на лични данни не се е съобразил с §2 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за регистър на Булстат, която разписва, че лицата по чл. 3, вписани до влизането в сила на този закон в Единния регистър за идентифициране на стопанските и други субекти, които осъществяват дейност на територията на Република България съгласно Закона за статистиката, се смятат вписани в регистъра по този закон и запазват идентификационния си код. В чл.3, ал.1, т.9 от цитирания закон са визирани физическите лица, упражняващи свободна професия.
Йерархичността е най-характерната черта на системата на нормативните актове. Йерархията на нормативните актове е динамично и исторически променливо явление. Като цяло тя зависи от вида и значимостта на държавния орган, който постановява съответния нормативен акт и се определя от юридическата сила на нормативния акт, колкото е по-голяма юридическа сила има , толкова по-високо стои в йерархията. Най-високо стои Конституцията на Република в България (КРБ), след конституцията са международните договори, които отговарят на изискванията на чл.5 ал.4 от Конституцията. Веднъж станали част от вътрешното ни право, се нареждат след конституцията и над законите. Международните договори се прилагат с приоритет пред законите. Най-накрая са подзаконовите нормативни актове, те имат най-малка юридическа сила в сравнение с останалите. При противоречие на различни нормативни актове се прилага този който стои по-високо в йерархията. Подзаконовите нормативни актове се издават от централните органи на държавната власт, които са упълномощени за това. Подзаконовите нормативни актове се издават въз основа и за прилагане на закона. Целта на подзаконовите нормативни актове е да детайлизират и доразвият нормативната уредба определена от закона. Предвидена е правна възможност всеки правен субект, имащ правен интерес да оспори законосъобразността на който и да подзаконов нормативен акт, без ограничения във времето. По отношение на законите, такава правна възможност не е предвидена, което произтича от положението им в йерархичната система на нормативните актове.
При постановяване на решенията по административни производства, образувани по жалби на физически лица срещу администратори на лични данни, Комисията се съобразява с принципите залегнали в АПК. Основен принцип в административното производство е залегнал в разпоредбата на чл.5, която определя, че в случаите когато постановление, правилник, наредба, инструкция или друг подзаконов нормативен акт противоречат на нормативен акт от по-висока степен, се прилага по-високият по степен акт.
Разгледана по съществото си регистрацията по ДДС представлява административно производство, което започва с подаване на молба от данъчно задълженото лице и приключва с индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.2 от АПК, изразяващ се в регистрация и даването на идентификатор по ДДС. Комисията за защита на личните данни не е овластена от закона да осъществява контрол по законосъобразността на този вид актове и настоящето решение не е в този смисъл.
Идеята на законодателя е не да осуети достъпа до информация, съдържаща лични данни, а този достъп да се извършва по начин, че да бъдат гарантирани правата на физическите лица от неправомерно обработване на лични данни. С акта постановен от ТД на НАП гр. Варна косвено се нарушават разпоредбите ЗЗЛД, изразяващо се в неправомерно обработване на лични данни на физическото лице, чрез разпространяване на тези данни да неограничен кръг лица, които не са администратори на лични данни и не са налице предпоставките на чл.4, ал.1 от ЗЗЛД. Комисията за защита на личните данни е овластеният орган, който следи за спазване на Закона за защита на личните данни, поради което е компетентният орган да се произнесе по жалбата на нотариус С.С., доколкото с този акт се нарушава неприкосновеността на личността и личният й живот.
С оглед изложеното, Комисията счита, че извършената регистрация, която по своята същност представлява обработване на лични данни, според дефиницията на §1, т.1 от ДР на ЗЗЛД е неправомерно, поради което на основание чл. 10, ал. 1, т. 7 и чл. 4, ал. 2 във връзка с изискванията на чл. 2, ал. 1 от ЗЗЛД,
РЕШИ :
І.Уважава жалба с рег.№Ж-15/13.02.2009г. от С.А.К.-С. срещу Национална агенция по приходите.
ІІ.На основание чл.10, ал.1, т.5 от ЗЗЛД издава следното задължително предписание:
В едномесечен срок от получаване на настоящето решение администраторът на лични данни Национална агенция по приходите да отмени регистрацията по ЗДДС на нотариус С.С. със записване на единният й граждански номер със знак “BG” и да извърши регистрация с идентификатор по Булстат.
Задължава администратора на лични данни да уведоми Комисията за защита на личните данни за изпълнението на задължителното предписание, като изпрати копие на удостоверението за регистрация по ДДС на жалбоподателката.
Решението да се съобщи на заинтересованите лица по реда на АПК.
Настоящето решение подлежи на обжалване, в 14 дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Върховен административен съд на Република България.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Eнев /п/ |