РЕШЕНИЕ
№П-8968/2015г.
София, 22.03.2016г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Цанко Цолов, Цветелин Софрониев и Веселин Целков на заседание, проведено на 03.02.2016г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, разгледа по същество жалба рег.№П-8968/28.10.2015г., подадена от А.К.А. срещу „У.К.Б.“ АД.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба, подадена от А.К.А., в която са изложени твърдения за неправомерно обработване на личните му данни от „У.К.Б.“ АД, чрез действия по сканиране на личната му карта при извършване на касова операция – теглене на средства от банковата му сметка и закриване на сметката.
Жалбоподателят информира, че на 01.10.2015г. посетил клон „Южен парк“ на „У.К.Б.“ АД и изтеглил всички средства по сметката си, същите в размер на 10,49 лв. (десет лева и четиридесет и девет стотинки), като за целта служител на банката поискал личната му карта, за да свери данните и да се увери в самоличността му. Господин А.К.А. твърди, че без да го уведоми или да изиска съгласието му служителя сканирал личната му карта. Жалбоподателят счита, че тези действия са в нарушение на правата му по ЗЗЛД и моли Комисията да санкционира дружеството. В допълнение моли Комисията за съдействие сканираните изображения на личната му карта да бъдат изтрити от информационните масиви на банката.
Към жалбата не са приложени доказателства.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства и изясняване на действителните факти от значение за случая, от „У.К.Б.“ АД е изискано писмено становище и представяне на относими доказателства.
В отговор е изразено становище за неоснователност на жалбата, в което от дружеството информират, че в изпълнение на издадените от Комисията задължителни указания във всички филиали на „У.К.Б.“ АД са поставени писмени уведомления за ползваните устройства за проверка на клиентски документи относно използваната технология за автоматична проверка и верификация на личните документи. Допълват, че в „банката стриктно се спазват дадените от комисията задължителни предписания“ и всички служители на дружеството са уведомени за същите. От „У.К.Б.“ АД твърдят, че в „масивите на „У.К.Б.“ АД не се съхранява копие от личната карта на г-н А.К.А.“.
Към становището е приложено заверено копие на платежно нареждане разписка №22АCОW6152740202/01.10.2015г. и заверено копие на искане за закриване на банкова сметка от същата дата.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защита на лицата при обработването на личните им данни и при осъществяване на достъпа до тези данни, както и контрол по спазването на ЗЗЛД.
За да упражни правомощията си, Комисията следва да бъде валидно сезирана.
Жалба рег.№П-8968/28.10.2015г. съдържа задължително изискуемите реквизити, посочени в разпоредбата на чл.30, ал.1 от Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация, а именно: налице са данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис, с оглед което същата е редовна.
Жалбата е процесуално допустима, подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД от физическо лице с правен интерес. Същата има за предмет обработване на личните данни на жалбоподателя, съдържащи се в личната му карта, чрез действия по сканиране на документа за самоличност, без негово знание и съгласие, от „У.К.Б.“ АД при извършване на банкова операция. С жалбата е сезиран компетентен да се произнесе орган– КЗЛД, която съгласно правомощията си по чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата. В конкретния случай жалбата е насочена срещу „У.К.Б.“ АД, което безспорно притежава качеството на администратор на лични данни.
От направена служебна справка в Електронния регистър на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри се установи, че дружеството е изпълнило задължението си по чл.17, ал.1 от ЗЗЛД, подало е заявление за регистрация и е регистрирано като администратор на лични данни с идент. №17830.
На проведено на 20.01.2016г. заседание на Комисията, жалбата е приета за процесуално допустима и като страни в производството са конституирани: жалбоподател– А.К.А. и ответна страна– „У.К.Б.“ АД, в качеството му на администратор на лични данни.
С решение на Комисията към доказателствения материал по преписката служебно е приобщена Вътрешно банкова регулация UCB RET-445-2/06.11. 2014г. относно приложение Е-Z-client pass за сканиране на документи за самоличност и идентификация на български и чуждестранни лица, проверка и автоматично зареждане на наличните от документа клиентски данни в информационна система FlexCube, същите приложени от „У.К.Б.“ АД в производство пред КЗЛД по преписка Ж-1074/2014г. и Констативен акт №80/09.03.2015г. от извършена последваща проверка на „У.К.Б.“ АД.
На проведено на 03.02.2016г. заседание на Комисията, жалбата е разгледана по същество.
Жалбоподателят– редовно уведомен, явява се лично.
Ответната страна– редовно уведомена, представлява се от юрисконсулт И., която оспорва жалбата и моли Комисията да я остави без уважение, като неоснователна.
Господин А.К.А. поддържа жалбата, не сочи нови доказателства. Жалбоподателят моли Комисията да отложи разглеждането на жалбата по същество за следващо заседание на Комисията с твърдения, че не е редовно уведомен за заседанието. Предвид редовността на процедурата по уведомяване, Комисията оставя без уважение искането.
По отношение на направените от жалбоподателя доказателствени искания за проверка относно съхранението на копие от личната му карта в информационните масиви на банката и предвид обстоятелството, че такава проверка вече е извършвана и същата е отразена в приложен по преписката констативен акт, Комисията оставя искането без уважение, като неоснователно.
С аргументи, че представените по административната преписка доказателства са относими към съществото на спора и необходими за изясняване на случая от правна и фактическа страна, Комисията оставя без уважение, като неоснователно, искането на жалбоподателя за изключване от доказателствения материал по преписката на представени от ответната страна писмени доказателства – искане за закриване на банкова сметка и нареждане за теглене на парични средства.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс, изискващ наличието на установени действителни факти, имайки предвид събраните писмени доказателства и наведените от страните твърдения Комисията приема, че разгледана по същество жалба рег.№П-8968/28.10.2015г. е неоснователна.
Законът за защита на личните данни урежда защитата на правата на физическите лица при обработване на личните им данни. Целта на закона е гарантиране нанеприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
В конкретния случай от събраните по административната преписка доказателства и изложените от страните твърдения безспорно се установи, че между жалбоподателя и банката са били налице договорни отношения във връзка с ползвана от жалбоподателя банкова сметка в „У.К.Б.“ АД с IBAN ****. Страните не спорят, че на 01.10.2015г. личната карта на жалбоподателя е сканирана от служители на „У.К.Б.“ АД във връзка с извършена от г-н А.К.А. на същия ден банкова операция, а именно теглене на сума от банковата сметка и закриване на сметката. Документа за самоличност е сканиран чрез устройство с приложение „E-Z client pass за сканиране на документи за самоличност и идентификация на български и чуждестранни лица, проверка и автоматично зареждане на наличните от документа клиентски данни в информационна система FlexCube“, където данните се съхраняват в 30-дневен срок, след което автоматично се изтриват съгласно въведената от банката Вътрешно банкова регулация UCB RET-445-2/06.11.2014г.
Предвид обема от лични данни съдържащи се в личната карта се налага извода, че сканирането на личната карта е действие по обработване на съдържащите се в нея лични данни и същото следва да се осъществява в съответствие с разпоредбите на ЗЗЛД.
В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД са разписани условията, при наличието, на които е допустимо обработването на лични данни на физическите лица. Законодателят е възприел, че обработването на лични данни на физически лица, следва да се извършва при наличието на поне едно от тези условия, което е предпоставка за законосъобразност на обработването.
Обработването на личните данни на жалбоподателя чрез действия по сканиране на личната му карта за целите на проверка на автентичността и валидността на документа по повод използвана от него банкова услуга, е законосъобразно, при наличие на разписаното в чл.4, ал.1, т.1 от ЗЗЛД условие за допустимост на обработването, а именно нормативно установено задължение на „У.К.Б.“ АД, в качеството му на кредитна институция и задължено лице по Закона за мерките срещу изпирането на пари да идентифицира клиентите си и да проверява тяхната идентичност, като мярка за превенция на използване на финансовата система за целите на изпиране на пари, а също и като мярка за защита на интересите на клиентите от неоторизиран достъп.
Комисията намира за неоснователни и недоказани твърденията на жалбоподателя, че личната му карта е сканирана без преди това да бъде информиран и без негово изрично и предварително изразено съгласие. Същите са оспорени от ответната страна, която ангажира доказателства в обратна насока в това число и писмени уведомления поставени във всички клонове на банката и качени на сайта на дружеството за функционирането на използваните устройства, с които уведомления е изпълнила дадените от КЗЛД задължителни указания своевременно да уведомява своите клиенти и контрагенти относно технологичния процес за извършване на проверка на автентичността и валидността на документите им за самоличност преди започване на процедурата.
Предвид съдържанието на уведомленията се налага извода, че жалбоподателя, както и всички клиентите на банката, са предварително информирани за използваната от банката технология за автоматична проверка на автентичността и валидността на документите им за самоличност. В тази връзка конклудентните действия на клиентите по използване на предлаганите от банката услуги следва да се възприема като съгласие – свободно изразено, конкретно, информирано и недвусмислено волеизявление по смисъла на § 1, т.13 от Допълнителните разпоредби на ЗЗЛД, с въведения процес по обработване на данните, което е самостоятелно условие за допустимост на обработването на личните данни по аргумент на чл.4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД.
С оглед гореизложеното се налага извода за законосъобразно обработване на личните данни на жалбоподателя от страна на „У.К.Б.“ АД, при наличие на условията за допустимост на обработването посочени в чл.4, ал.1, т.1 и 2 от ЗЗЛД. Личните данни на жалбоподателя са обработени в съответствие с принципите, визирани в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД, събрани са за точно определени, конкретни и законни цели и няма данни да са обработени допълнително по начин несъвместим с тези цели.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2, във връзка с чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни,
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба рег.№П-8968/28.10.2015г., подадена от А.К.А. срещу „У.К.Б.“ АД, като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд – София – град.
ЧЛЕНОВЕ: | |
Цанко Цолов /п/ Цветелин Софрониев /п/ Веселин Целков /п/ |