РЕШЕНИЕ
№ П-6010/2012 г.
София, 16.05.2013 г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров, Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 27.03.2013г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с регистрационен номер П-6010/14.11.2012г., подадена от И.П.М. срещу П.К., в качеството му на кмет на с.Г.А., общ. С.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
В КЗЛД е постъпило писмо с регистрационен номер П-6010/14.11.2012г. от Районна прокуратура- С., с което по компетентност е препратена жалбата на И.П.М. срещу П.К., в качеството му на длъжностно лице- кмет на с.Г.А., общ. С., с твърдения за неправомерно обработване на личните данни на жалбоподателя, а именно предоставянето им на П.С.Х., живущ в същото село.
В жалбата си, депозирана в Районна прокуратура /РП/ –С. под номер 4156/12 от 12.11.2012г., г-н И.П.М. твърди, че лицето П.С.Х. от с.Г.А. е подало срещу него жалба в РП-С. След запознаване с жалбата г-н И.П.М. установил, че П.С.Х. разполага с лични му данни– единен граждански номер /ЕГН/ и три имена. Г-н И.П.М. излага предположенията си, че личните му данни са взети от кметството на с.Г.А., иска извършване на проверка по случая и взимане на мерки, включително ангажиране на административно-наказателна отговорност на кмета на с.Г.А., общ. С.
С писмо регистрационен номер П-6010/14.11.2012г. жалбата на г-н И.П.М. е изпратена в КЗЛД по компетентност, с указание от наблюдаващия прокурор, че не съдържа данни, налагащи намесата на прокуратурата.
Към жалбата не се прилагат доказателства.
Жалбата е процесуално допустима. Съобразена е с изискванията на Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация /ПДКЗЛДНА/ и съдържа всички нормативно определени реквизити, посочени в чл.30, ал.1 от ПДКЗЛДНА, а именно: данни за жалбоподателя, естеството на искането, дата и подпис.
Жалбата е подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД от физическо лице, при наличие на правен интерес и срещу надлежна страна- администратор на лични данни. С нея е сезиран компетентен да се произнесе орган, а именно КЗЛД, която съгласно правомощията и визирани в чл.10, ал.1, т.7 от ЗЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по ЗЗЛД.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства с писмо на Председателя на Комисията под номер П-6175/20.11.2012г. е изискано изразяване на писмено становище с представяне на относими по случая доказателства от кмета на с.Г.А., общ. С.- г-н П.К.
В отговор (П-6424/29.11.2012г.) кмета на с.Г.А. информира, че на дата 01.10.2012г. в кметството на селото е постъпила молба с вх.номер АО-01-245А, подадена от адв. Е.П. от Адвокатска колегия С., с искане на информация за личните данни на И.П.М., живущ в с.Г.А., с цел внасяне на тъжба в Районна прокуратура – С. Към молбата на адв. Е.П. няма приложения.
В отговор на молбата кмета, с писмо АО-12-245А/02.10.2012г., предоставя лични данни на И.П.М. (ЕГН, три имена и постоянен адрес) на адвокат Е.П. Кметът изразява становище, че при предоставяне на адв. Е.П. на посочените данни се е съобразил, и е предоставил същите по причина, че адвокат Е.П. е администратор на лични данни.
Към становището на г-н П.К., кмет на с.Г.А., общ. С. са приложени: копие на молбата на адв. Е.П. с вх.№П-АО-01-245А/01.10.2012г. и копие на писмо изх.№АО-12-245А/02.10.2012г.
С писмо на Председателя на Комисията с рег.номер П-6618/10.12.2012г. от адв. Е.П. е изискано становище и относими по случая доказателства.
В отговор (С-692/15.12.2012г.) тя заявява, че лицето П.С.Х. я посетил в кантората й през октомври 2012г. с молба да сезира прокуратурата за престъпление извършено от И.П.М. Адвокатът обяснява, че тъй като г-н П.С.Х. не разполагал с личните данни на г-н И.П.М., а същите са безспорно необходими за депозиране на жалба в прокуратурата, тя в качеството си на адвокат е изискала данните от кмета на с.Г.А., общ. С., като е декларирала, че ще използва същите само за депозиране на жалба в Районна
прокуратура –С.
прокуратура –С.
Адв. Е.П. сочи, че вследствие предоставените данни е подготвила тъжба от името на клиента си П.С.Х. срещу И.П.М., същата подадена в Районна прокуратура– С. под номер 3713/2012 от дата 04.10.2012г. Копие на тъжбата е приложена към становището на адв. Е.П..
Адв. Е.П. твърди, че е регистрирана съгласно изискванията на ЗЗЛД, обстоятелство, което се потвърди при направена служебна справка в Регистъра на администраторите на лични данни. От справката се установи, че Адвокатско дружество „Е.П. и К.”, представлявано от Е.П. и М.К. е регистрирано като администратор на лични данни и е с идентификационен номер 365302, със заявени два регистъра „Персонал” и „Клиенти”.
С писмо рег.номер С-14/10.01.2013г. адв. Е.П. е депозирала в деловодството на КЗЛД допълнително становище по жалбата. Към становището е приложено копие от Договор за правна защита и съдействие, сключен между Адвокатско дружество „Е.П. и К.” С. и П.С.Х. – клиент. Договорът е с дата 03.10. 2012г., с номер / серия С 0000001134 и предмет: оказване на правна помощ и съдействие изразяващи се в процесуално представителство пред Районен съд– гр.С. и Районна прокуратура- гр.С.
До кмета на с.Г.А., общ. С. е изпратено писмо (П-63/04.01.2013г.) да предостави информация относно обстоятелството поддържа ли представляваното от него кметство Регистър ”Гражданско състояние” и Регистър „ Население”, а също и точна информация откъде и как е получил информация за личните данни на И.П.М.
В отговор (П-442/23.01.2013г.) г-н П.К. уведомява, че в кметството се поддържат регистри „Гражданско състояние” и „Население”. Г-н П.К. сочи, че данните за жалбоподателя- И.П.М. са взети от тези регистри.
От кмета на община С. е изискано становище и относими доказателства.
В депозираното по случая писмени становище кмета на общината сочи, че „ кмета на с.Г.А.- г-н П.К. е избързал и без да обсъди внимателно случая и поиска съгласието на третото лице И.П.М. е предоставил исканата от адвоката информация, касаеща лични данни.”
Към становището са приложени заверени копия на: Обяснения дадени от кмета на с.Г.А., общ. С.-г-н П.К.; молба от адв. Е.П. с вх.№АО-01-245А/01.10.2012г. и писмо-отговор с изх.№АО-245А/02.10.2012г., на кмета на с.Г.А., общ. С.
На 06.02.2013г. е проведено редовно закрито заседание на КЗЛД, на което настоящата жалба с рег.номер П-6010/14.11.2012г. е обявена за допустима, конституирани са страните в административното производство. Насрочено е открито заседание на Комисията за разглеждане на жалбата по същество за дата 27.03.2013г., за което страните са редовно уведомени.
В деловодството на Комисията е депозирана молба (П-1873/19.03.2013г.) от адв. И.Д. от Адвокатска колегия- С., пълномощник на жалбоподателя-И.П.М.
Адв. И.Д. информира, че в качеството си на пълномощник на И.П.М. е подала молба до РП-С. с искане да й бъде издаден препис от жалбата на П.С.Х. срещу нейния доверител и крайният прокурорски акт от проверката по случая, за да представи същите като доказателство пред КЗЛД, в подкрепа на твърденията на доверителя й- И.П.М., че в жалбата се съдържат негови лични данни.
В отговор от РП-С. са отказали предоставянето на копие от жалбата на П.С.Х. с аргумент, че същата съдържа лични данни, обект на защита.
По повод отказа и с цел „изясняване на спора от фактическа страна” адв. И.Д. прави доказателствено искане КЗЛД да изиска по служебен път от РП-С. копие от преписка с номер 3713/2012, образувана по жалбата на П.С.Х.
Към молбата на адв. И.Д. са приложени: Пълномощно; Договор за правна защита и съдействие серия С, номер 0000020539 от дата 04.03.2013г.; Писмо на Районна Прокуратура– С. 3713/2012г. от 14.03.2013г.; Постановление на Районна Прокуратура- С. за отказ за образуване на досъдебно производство по преписка с вх.номер 3713/2012г., по описа на прокуратурата.
На 27.03.2013г. е проведено редовно заседание на КЗЛД, на което жалба с рег.номер П-6010/14.11.2012г. е разгледана по същество. Страните редовно уведомени за заседанието не се явяват, не изпращат представител.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъп до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни. Целта на Закона е да гарантира неприкосновеността на личността и личния живот на физическите лица чрез осигуряване на защита при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободно движение на данните.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в административното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс, изискващ наличието на установени действителни факти от значение по случая, имайки предвид представените писмени доказателства и становища, Комисията приема, че разгледана по същество жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:
От събраните в хода на административното производство доказателства се установи безспорно, че кмета на с.Г.А., общ. С. е предоставил данни за жалбоподателя (трите имена, ЕГН и постоянен адрес) на адв. Е.П. от Адвокатска колегия С., а последната ги е използвала за да подаде тъжба в Районна Прокуратура– С. срещу жалбоподателя, от името на клиента си П.С.Х.
По отношение на направеното от пълномощника на жалбоподателя- адв. И.Д. от Адвокатска колегия С. доказателствено искане, Комисията оставя същото без уважение, поради причина, че не е спорно обстоятелството, че в жалбата на П.С.Х., подадена до Районна прокуратура-С. се съдържат лични данни за доверителя й -И.П.М. Копие на жалбата на П.С.Х. е предоставена от адв. Е.П., приложена е по административната преписка и е на разположение на страните в административното производство. Видно от жалбата в нея са записани три имена, единен граждански номер и адрес на И.П.М.
От ангажираните доказателства, в частност от становището на г-н П.К. се установи, че в кметство с.Г.А., общ. С. се поддържа регистър „Население” и регистър „Гражданско състояние”, а също и че предоставените данни за жалбоподателя са взети от тези регистри и служебно предоставени на адв. Е.П. по повод, че адв. Е.П. е администратор на лични данни.
Ноторно известен е факта, че към дата 02.10.2012г. г-н П.К. е кмет на с.Г.А., общ. С., същото е административен център на кметство Г.А., общ. С.
По смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическото лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци.
Предоставената в конкретния случай информация -единният граждански номер, три имена и постоянен адрес на г-н И.П.М. безспорно има характера на лични данни по смисъла на закона, тъй като същата е в обем, позволяващ идентификацията му.
Съгласно §1, т.1 от ДР на ЗЗЛД „предоставянето” на лични данни е действие по обработване им.
С оглед разпоредбата и видно от събраните по административната преписка доказателства е налице обработване на лични данни на жалбоподателя от кмета на кметство с.Г.А., общ. С. изразяващо се в предоставянето им на адв. Е.П.
Личните данни на физическите лица следва да се обработват законосъобразно и добросъвестно, при наличие на условията за допустимост на обработването визирани в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД и при спазване на принципите посочени в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД.
ЗЗЛД урежда защитата на физическите лица при обработване на личните им данни, от администраторите на лични данни, дефинирани в чл.3 от същия. Съгласно чл.3, ал.2 от ЗЗЛД администратор на лични данни е всяко физическо или юридическо лице, както и орган на държавна власт или на местно самоуправление, който обработва лични данни, видът на които, целите и средствата за обработването се определят със закон.
В разглеждания случай, администратор на лични данни, по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗЗЛД е кметът на кметство с.Г.А., общ. С., на който е вменено задължението, визирано в чл.46, ал.1, т.6 от Закон за местното самоуправление и местната администрация, а именно да „води регистрите на населението и за гражданското състояние и изпраща актуализирани съобщения до ЕСГРАОН”.
Законът за гражданската регистрация урежда условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България. Регистрите за гражданското състояние и регистъра на населението се създават и поддържат от Единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението (ЕСГРАОН), която е национална система за гражданска регистрация на физическите лица в Република България и източник на лични данни за тях (чл. 100-101 ЗГР).
Нормативните предпоставки за предоставяне на данни от ЕСГРАОН са възпроизведени в текста на чл.106, ал.1, т.1 от ЗГР, където е посочено, че администраторът предоставя данни по гражданската регистрация на трети лица, каквото в случая е адв. Е.П., при условие че тези данни са от значение за възникване, съществуване, изменение или прекратяване на техни законни права и интереси. Предоставянето на информация, съдържаща лични данни, от длъжностните лица по гражданското състояние, може да се извършва само при наличие на една от хипотезите, разписани в чл.4, ал.1 от ЗЗЛД и в съответствие с разпоредбите на чл.106 от Закона за гражданската регистрация. Преценката за наличие или липса на законово основание за предоставяне на лични данни на трети лица е предоставена изцяло на администратора предоставящ данните. Тази преценка следва да се прави отделно за всеки конкретен случай.
По отношение на обработването на личните данни законодателят е вменил в задължение на администратора на лични данни да предприеме необходимите технически и организационни мерки, за да защити данните от случайно или незаконно унищожаване, или от случайна загуба, от неправомерен достъп, изменение или разпространение, както и от други незаконни форми на обработване (чл.23, ал.1 от ЗЗЛД).
В конкретния случай, кмета на кметство с.Г.А., общ. С. не е предприел необходимите технически и организационни мерки за защита на данните на жалбоподателя и е предоставил същите на адв. Е.П. без да са налице условията за допустимост за това. Видно от представените писмени доказателства администраторът на лични данни не е съобразил действията си по обработване на личните данни на жалбоподателя с изискванията на посочената разпоредба.
При определяне размера на налаганото с настоящото решение административно наказание, Комисията се съобрази с характера и степента на нарушението и обществените отношения, които засяга и като взе предвид обстоятелството, че констатираното нарушение на Закона за защита на личните данни е първо за администратора определя административно наказание-глоба в минимален размер от 500 (петстотин) лева.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2, във връзка с чл.42, ал.9 и чл.23, ал.1 от Закона на защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни
РЕШИ:
1. Уважава жалба с рег.№П-6010/14.11.2012г., подадена от И.П.М., срещу П.Н.К., в качеството му на кмет на с.Г.А., общ. С.
2. Налага административно наказание в размер на 500 лв. ( петстотин лева) на П.Н.К., в качеството му на кмет на кметство с.Г.А., общ. С. за нарушение на разпоредбата на чл.23, ал.1 от ЗЗЛД, изразяващо се в обстоятелството, че не е предприел необходимите технически и организационни мерки при обработването на личните данни на И.П.М., което е довело до неправомерен достъп до тях от страна на трето лице -адв. Е.П. от Адвокатска колегия- С.
След влизане в сила на решението, сумата по наложеното наказание да бъде внесена в брой в касата на Комисията за защита на личните данни, гр.София- 1431, бул."Акад. Иван Гешов" №15 или преведена по банков път:
Банка БНБ- ЦУ
IBAN: BG18BNBG96613000158601
BIC BNBGBGSD
Комисия за защита на личните данни, БУЛСТАТ 130961721
Настоящото решение подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд София- град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |