РЕШЕНИЕ
№ Ж 257/2012 г.
гр. София, 12.03.2013 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Валентин Енев, Мария Матева и Веселин Целков в открито заседание, проведено на 06.02.2013г. (Протокол №4), на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), разгледа по същество жалба с рег.№Ж257/20.08.2012г., подадена М.Р.Б. и М.Х.Б. срещу ДАМТН.
Административното производство пред Комисията за защита на личните данни е образувано на основание чл.38 от Закона за защити на личните данни.
М.Р.Б. и М.Х.Б. сезират Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) с жалба, в която изразяват твърдения за извършено от страна на ДАМТН (ДАМТН), неправомерно и нецелесъобразно обработване на свързаните с тях лични данни.
Жалбоподателите твърдят, че на 06.08.2012г. са установили, че на интернет страницата на ДАМТН е публикувана информация за издадена заповед за забрана на разпространение и изтегляне от пазара на лични предпазни средства, поради несъответствия със съществени изисквания. Наред с която, са публикувани и техни лични данни, като управители на дружеството– вносител „Е.И.-Е.” ООД.
М.Р.Б. и М.Х.Б. уточняват, че не им е известно кога е извършена тази публикация, като изразяват предположение, че е след 11.07.2011г., тъй като на тази дата е изготвено съдебно решение по заведено от тях дело пред Върховен административен съд (ВАС) срещу ДАМТН.
Жалбоподателите считат, че ДАМТН е нарушила Закона за защита на личните данни, като е публикувала неправомерно единните им граждански номера на интернет страницата на агенцията.
Жалбоподателите допълват, че ДАМТН е публикувала наименованието, адреса, ЕИК на дружеството, като тази информация е достатъчна за идентифициране на нарушителя– търговец и информиране на потребителя.
М.Р.Б. и М.Х.Б. считат, че ДАМТН е нарушила правата им като физически лица по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗЗЛД.
М.Р.Б. и М.Х.Б. искат от Комисията да постанови решение, с което да задължи ДАМТН да заличи свързаните с тях лични данни от интернет страницата на агенцията, да наложи санкция за нарушените им права по ЗЗЛД, а така също и да наложи задължително предписание, с оглед предотвратяването на бъдещи подобни нарушения на ЗЗЛД.
Като доказателства по жалбата са приложени копия от разпечатка направена на 06.08.2012г. от интернет страницата на ДАМТН и Решение №10361 от 11.07.2011г. на ВАС– Седмо отделение.
Жалбата, подадена от М.Р.Б. и М.Х.Б. срещу ДАМТН е съобразена с Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация и съдържа необходимите нормативно определени реквизити. Комисията е сезирана от физически лице, при наличието на правен интерес. В приложените към жалбата доказателства е посочената точната дата на твърдяното нарушение, от което следва извода, че е подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД.
В чл.27, ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) законодателят обвързва преценката за допустимостта на искането с наличие на посочените в текста изисквания. Приложимостта на Закона за защита на личните данни е свързана със защитата на физическите лица във връзка с обработването на техните лични данни от лица, имащи качеството администратори на лични данни по смисъла на легалната дефиниция на чл.3 от Закона, каквото качество безспорно притежава ДАМТН дружествата. Това изискване се явява абсолютна процесуална предпоставка, с оглед на което следва да се прецени допустимостта на жалбата.
При извършена служебна проверка в „Регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри”, поддържан от КЗЛД е установено, че администратора на лични данни е изпълнил задължението си по чл.17 от ЗЗЛД, като е подала заявление за регистрацията и е вписан с Идент. №156528.
М.Р.Б. и М.Х.Б., в качеството си на жалбоподатели има правен интерес да сезират Комисия за защита на личните данни, тъй като предприемат действия насочени срещу неправомерното обработване на свързаните с тях лични данни от страна на ДАМТН.
Съгласно чл.10, ал.1, т.7 във връзка с чл.38 от Закона за защита на личните данни, при сезирането й КЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по този закон, както и жалби на трети лица във връзка с правата им по този закон.
Следователно жалбата е от компетентността на КЗЛД.
В редовно заседание, проведено на 28.11.2012г. Комисията обявява жалбата за допустима, насрочва я за разглеждане по същество на 06.02.2013г. и конституира страните в административното производство, както следва: жалбоподатели- М.Р.Б. и М.Х.Б., ответна страна– ДАМТН.
Страните са редовно уведомени за откритото заседание, на което жалбата ще бъде разгледана по същество.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства е изискано изразяването на писмено становище с представяне на относимите по случая доказателства от ДАМТН.
ДАМТН представя своето становище с писмо вх.№П4423/12.09.2012г. В същото се сочи, че обявлението на интернет страницата на ДАМТН рубриката „Спрени продукти/Опасни продукти/Лични предпазни средства”, касаещо лични предпазни средства с вносител „Евромастер импорт-експорт” ООД, чиито управители са жалбоподателите, е извършено в изпълнение на нормативно установено задължение на ДАМТН.
Като правно основание за публикуването на личните данни на жалбоподателите, на интернет страницата на агенцията, ДАМТН сочи чл.30 е от Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП), с поред който при изпълнението на контролните си функции ДАМТН изнася пред средствата за масово осведомяване информацията, посочена в същия член.
ДАМТН уточнява, че публикуването на интернет страницата на продуктите, за които контролният орган е установил несъответствие със съществените изисквания към продукта е извършено при спазване на изискванията на наредбите по чл.7 от ЗТИП, с цел да се осигури защитата на живота и здравето на хората, безопасността на домашните животни, защитата на потребителите и опазването на околната среда и вещите.
ДАМТН оспорва изразените от жалбоподателите твърдения, за датата на публикуване на личните им данни и уведомява, че датата на поставяне е 25.05.2009г.
ДАМТН счита, че обработването на личните данни на жалбоподателите е свързано със защитата на обществения ред, тъй като се касае за извършено административно нарушение.
ДАМТН счита, че агенцията не е нарушила ЗЗЛД и моли Комисията, в случай, че счете обратното да приеме, че извършеното деяние е маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Като доказателства по административната преписка са приложени заверени копия от Заповед №СП-091/08.12.2008г. на Началник отдел „Контролно– методически” (КМ) и екранна разпечатка от административния панел на интернет страницата на ДАМТН.
В откритото заседание на КЗЛД, проведено на 06.02.2013г. (Протокол №4), за жалбоподателя М.Р.Б. се явява Д.И.Д.– адвокат, регистриран към Софийска адвокатска колегия (САК). Адвокат Д.И.Д. представя конкретно Пълномощно, с което е упълномощена да представлява М.Р.Б., във връзка с образуваното административно производство пред КЗЛД и Договор за правна защита и съдействие от 05.02.2013г. За ДАМТН се явява И.Г.Д.– страрши юрисконсулт в отдел „Правни дейности” в ДАМТН. Господин И.Г.Д. представя конкретно пълномощно, с което е упълномощен да представлява ДАМТН, във връзка с образуваното административно производство.
На поставения от Комисията въпрос защо са публикувани единните граждански номера на жалбоподателите, на интернет страницата на Държавната агенция, юрисконсулт И.Г.Д. заявява, че оповестяването им цели по-точна идентификация на представителите на самото дружество. Пълномощникът на ДАМТН допълва, че освен БУЛСТАТ е трябвало да се оповестят и управителите на дружеството, за да „не стане грешка”.
Юрисконсулт И.Г.Д. заявява, че ДАМТН е в обхвата на чл.4, ал.1, т.1 и 5 от ЗЗЛД, поради което подадената от М.Р.Б. и М.Х.Б. жалба, следва да бъде обявена за неоснователна. Пълномощникът на ДАМТН допълва, че публикуването на информацията има за цел да не се допуска увреждане на здравето на гражданите при употреба на лични предпазни средства. Като публикуването налага да се посочат и управителите на дружеството, с цел гражданите да не сключват с управителите на дружеството сделки за дистрибуция и покупко-продажби. Пълномощникът счита, че чрез единните граждански номера на управителите на дружеството, нарушителите се идентифицират най-точно.
Пълномощникът ДАМТН уточнява, че към настоящия момент единните граждански номера на жалбоподателите са премахнати от официалната страница на Държавната агенция.
Изразено е и мнение от страна на пълномощника на ДАМТН, че в конкретния случай се касае за малковажно нарушение.
От своя страна адвокат Д.И.Д. счита, че жалбата на нейния доверител следва да бъде обявена за основателна, тъй като ДАМТН е действала незаконосъобразно и недобросъвестно, тъй като целта на специализирания закон, който е Законът за технически изисквания към продуктите, изисква да се дефинира нарушителят търговско дружество, а не физически лица. Адвокат Д.И.Д. допълва, че нарушителя на нормите по този закон е едно търговско дружество, което е различно от лицата, които работят в него.
В чл.4 от Закона за защита на личните данни се съдържат императивни разпоредби, в които законодателят е указал изрично в кои случаи е допустимо обработването на лични данни. Изричното съгласие на физическото лице, за което данните се отнасят, е едно от условията за допустимост за обработване на свързаните с него лични данни.
Жалбата е основателна поради следните съображениея:
От събраните по административната преписка доказателства се установява, че към момента на постъпване на жалбата, подадена от М.Р.Б. и М.Х.Б., а именно 20.08.2012г., Единните граждански номера и на двамата жалбоподатели са били публикувани на официалната интернет страница, на ДАМТН.
От правна страна Комисията установи, че никъде в разпоредбата на чл.30е от Закона за техническите изисквания към продуктите, на която се позовава Държавната агенция, като основание за обработване на личните данни на жалбоподателите, не е регламентирана необходимостта от оповестяване, пред средствата за масово осведомяване, на Единните граждански номера, на производителя, представителя или други лица, които са пуснали продукт, несъответстващ на законоустановените, съществените изисквания.
Съгласно чл.2, ал.2, т.2 от ЗЗЛД, личните данни трябва да се събират за конкретни, точно определени и законни цели и да не се обработват допълнително по начин, несъвместим с тези цели. Правното основание за обработване на личните данни на М.Р.Б. и М.Х.Б., е само и единствено, в качеството им на управители на „Е.И.-Е.” ООД, по поводразпространението на продукти от дружеството, в изпълнение на чл.30е от Закона за техническите изисквания към продуктите, във връзка със Заповед №СП– 091/08.12.2008г. на Началник отдел „КМ”, към ДАМТН. В конкретния случай е следвало на официалната интернет страница на ДАМТН лицата да бъдат идентифицирани с Единен идентификационен номер (ЕИК), в качеството им на управители на дружеството „Е.И.-Е.” ООД, а не като физически лица с Единните им граждански номера.
Следва да се отбележи, че към настоящия момент Единните граждански номера на М.Р.Б. и М.Х.Б., са заличени.
Несъстоятелни са твърденията на Държавната агенция, че конкретния случай следва да бъде квалифициран като маловажен. Комисия за защита на личните данни осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъпа до тези данни, както и контрола по спазването на ЗЗЛД, без да степенува случаите на нарушение по важност.
Съгласно чл.23, ал.1 от ЗЗЛД администраторът на лични данни е длъжен да предприеме необходимите технически и организационни мерки, за да защити данните от случайно или незаконно унищожаване, или от случайна загуба, от неправомерен достъп, изменение или разпространение, както и от други незаконни форми на обработване. В конкретния случайсе установи, че служителите на ДАМТН, не са предприели необходимите мерки, поради което личните данни на М.Р.Б. и М.Х.Б. са станали достояние на неограничен кръг хора. Тези действия съставляват неправомерно обработване по смисъла на §1 от ДР на ЗЗЛД лични данни.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл.7 от Административнопроцесуалния кодекс, изискващ наличието на установени действителни факти от значение по случая, имайки предвид представените писмени доказателства и становища, Комисията приема, че разгледана по същество жалбата е основателна.
При определяне размера на налаганото с настоящото решение административно наказание, Комисията се съобрази с характера и степента на нарушението и обществените отношения, които засяга. Комисия за защита на личните данни взе предвид обстоятелството, че след депозирането на жалбата от М.Р.Б. и М.Х.Б., нарушението е отстранено. Взе се предвид и, че настоящото наказание е първо за ДАМТН.
Водима от горното и на основание чл.38, ал.2 във връзка с чл.10, ал.1, т.7 и чл.42, ал.9 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни
РЕШИ :
1. Обявява жалба с рег.№Ж257/20.08.2012г., подадена М.Р.Б. и М.Х.Б. срещу ДАМТН за основателна.
2. Налага административно наказание- имуществена санкция в размер на 1 500 лв. (хиляда и петстотин лева) на ДАМТН, БУЛСТАТ: ****, с Председател: А.Д.А., със седалище и адрес на управление: гр. София, *****, за това, че в качеството си на администратор на лични данни не е предприела необходимите технически и организационни мерки, за да защити данните на жалбоподателите от неправомерно разпространение, с което са нарушени чл.23, ал.1 от Закона за защита на личните данни.
След влизане в сила на решението, сумата по наложеното наказание да бъде внесена в брой в касата на Комисията за защита на личните данни, гр. София- 1431, бул. “Акад. Иван Гешов” №15 или преведена по банков път:
Банка БНБ- ЦУ
IBAN: BG18BNBG96613000158601
BIC BNBGBGSD
Комисия за защита на личните данни, Булстат 130961721
Настоящото решение подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд София– град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Валентин Енев /п/ |