РЕШЕНИЕ
№ Ж 17/2012 г.
София, 03.04.2013 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав от членове: Красимир Димитров, Мария Матева и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 13.03.2013г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), разгледа по същество жалба с рег.№Ж17/02.04.2012г., подадена от С.Б.В. срещу „БТК” АДи „С.Г.Г.” ООД.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
С.Б.В. сезира Комисия за защита на личните данни (КЗЛД) с жалба, в която изразява твърдения за извършено от страна на „БТК” АД („БТК”ЕАД) неправомерно и нецелесъобразно обработване на свързаните с него лични данни.
Жалбоподателят заявява, че е сключил договор с БТК ЕАД на 17.10.2011г., за мобилен номер ********. Впоследствие когато отива да заплати дължимата сума по договора г-н С.Б.В. разбрал, че мобилният му номер е променен на *****, без негово знание и съгласие. За мобилен номер ******** нямало задължения, докато за мобилен номер ***** е била налице дължима сума в размер на около 62.00лв. За задължението към БТК АД, г-н С.Б.В. бил потърсен от фирма за събиране на вземания.
Господин С.Б.В. счита, че личните му данни са били използвани неправомерно, за сключването нов договор с БТК АД, за мобилен номер ******, без негово знание.
Към жалбата са приложени като доказателства, копия от: Заявление/Договор №571030666717102011– 23167816 от 17.10.2011г.
Жалбата, подадена от С.Б.В. е съобразена с изискванията на Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и нейната администрация (ПДКЗЛДНА) и съдържа необходимите нормативно определени реквизити. Комисията е сезирана от физическо лице, при наличието на правен интерес. От изложените в жалбата твърдения и от приложените към нея доказателства може да се приеме, че жалбата е подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД.
Съгласно чл.10, ал.1, т.7 във връзка с чл.38 от Закона за защита на личните данни, КЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица, както и жалби на трети лица във връзка с правата им по този закон. Със Закона за защита на личните данни се урежда защитата на физическите лица при обработване на личните им данни, от администраторите на лични данни, дефинирани в чл.3 от същия. Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата.
Администратор на лични данни, по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗЗЛД в разглеждания случай е „БТК” АД. Администраторът на лични данни е изпълнил задължението си по чл.17 от ЗЗЛД и е регистриран под Идент. №14414 в „Регистъра на администраторите на лични данни и водените от тях регистри”, поддържан от КЗЛД.
Следователно жалбата е от компетентността на КЗЛД.
С писмо изх.№П524/11.04.2012г. и повторно писмо с изх.№П2778/29.06.2012г. на Председателя на КЗЛД е изискано от г-н С.Б.В. да уточни дали жалбата му е с предмет неправомерна промяна на мобилен номер или наличието на договор за мобилни услуги, по който той е страна, сключен без негово знание.
На 16.07.2012г. С.Б.В. уточнява жалбата си, като заявява, че личните му данни са използвани неправомерно за сключването на договор с БТК АД, без негово знание.
Жалбата съдържа твърдения за злоупотреба с личните даннина г-н С.Б.В., изразяваща се в неправомерното им обработване от „БТК” АД и „С.Г.Г.” ООД.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства е изискано изразяването на писмено становище с представяне на относимите по случая доказателства от„БТК” АД.
„БТК” АД представя своето становище с писмо вх.№С420/31.08.2012г. В същото се сочи, че личните данни на жалбоподателя са обработени в изпълнение на сключен между БТК АД и г-н С.Б.В. Договор за мобилна гласова услуга с мобилен номер ******** на тарифен план „Vivacom Net & Call Top”, 17.10.2011г.
Относно предоставянето на личните данни на г-н С.Б.В. на „С.Г.Г.” ООД, телекомуникационната компания заявява, че има сключен договор с дружеството за събиране на вземания, с предмет организиране и събиране на вземания от длъжници на БТК АД, произтичащи от продажба на негови стоки и/или услуги.
„БТК” АД уведомява Комисията, че г-н С.Б.В. няма втори, последващ сключен договор с дружеството, а така оспорената промяна на неговия мобилен номер се дължи изрично изявено от него желание, на кратък номер 123– „Обслужване на клиенти”.
Хронологията която БТК АД сочи за промяната на мобилния номер на г-н С.Б.В., е както следва:- на 20.10.2011г. г-н С.Б.В. променя мобилния си номер от ******** на номер 0877150191;- на23.11.2011г. г-н С.Б.В. отново променя номера си– този път на 0877311091;- на 01.12.2011г. г-н С.Б.В. заявява последваща промяна на номера си, след която новият му номер е *****. На 03.12.2011г. мобилен номер ***** е ограничен (услугата е временно спряна) по желание на клиента.
„БТК” АД заявява, че всички промени валидно заявени, при спазване на т.59 от действащите тогава Общи условия за уреждане на взаимоотношенията между БТК АД и абонатите и потребителите на електронни съобщителни услуги, предоставяни чрез обществената електронна съобщителна мрежа по стандарт „GSM” и „UMTS”. За тези промени Общите условия не предвиждат писмена форма.
Телекомуникационната компания изразява готовност за предоставяне на записите от повикванията на г-н С.Б.В. до номер 123, с които са били заявени гореизложените промени.
Към становището са приложени следните доказателства:- Общи условия за уреждане на взаимоотношенията между БТК АД и абонатите и потребителите на електронни съобщителни услуги, предоставяни чрез обществената електронна съобщителна мрежа по стандарт „GSM” и „UMTS”;- Месечна сметка №1101697643/22.11.2011г.;- Месечна сметка №1103684236/22.12.2011г.;- Месечна сметка №1105804759/22.01.2012г.;- Месечна сметка №1108296601/23.02.2012г.;- Месечна сметка №1109826943/22.03.2012г.;- Извадка от договор за извънсъдебно събиране на вземания със „С.Г.Г.” ООД и Пълномощно за представителна власт пред административния орган.
На редовно заседание проведено на 19.09.2012г. Комисията взема решение, с което е обявява жалба с рег.№Ж17/02.04.2012г., подадена от С.Б.В. срещу „БТК” ЕАД и „С.Г.Г.”ООД за процесуално допустима, насрочва я за разглеждане по същество в открито заседание, конституирани са страните в административното производство и изисква представянето на допълнителни доказателства от ответната страна БТК АД.
На 28.09.2012г. в изпълнение на указанията на Комисията, БТК АД предоставят изисканите им допълнителни доказателства, а именно DVD със запис на разговори:
– от дата 17.10.2011г. за оторизация на лицето Ц.М.Г.– 2 части;
– от дата 20.10.2011г. за промяна на мобилен номер от ******** на *****– 2 части;
– от дата 23.11.2011г. за промяна на мобилен номер ***** на *******– 2 части и
– от дата 01.12.2011г. за промяна на мобилен номер от ******* на ********– 3 части. Общо девет файла.
„БТК” АД представя и Месечна сметка №1103684236 от 22.12.2011г. (описана като приложение към становището, но не приложена).
От предоставения запис на разговорите се установява, че лицето заявило промените на телефонния номер на г-н С.Б.В. е Ц.М.Г., представящ се за негов син. В един от разговорите (четвъртият записан файл), Ц.М.Г. заявява „той ми е казал да се оправям с картата”. От своя страна служителите на телекомуникационната компания изискват от Ц.М.Г., всеки път при желана промяна на номера– отговор на „таен въпрос”, като същия отговаря на него.
С писмо вх.№М178/01.10.2012г. „БТК” АД, чрез пълномощника си юрисконсулт Б.И. е депозирала молба за спиране на административното производство по жалба с рег.№Ж17/02.04.2012г., подадена от С.Б.В. срещу БТК АД и „С.Г.Г.”ООД. Доводите, изразени за спирането на административното производство образувано пред КЗЛД, по по-горе цитираната жалба са, че при осъществена среща между юрисконсулт Б.И. и С.Б.В., последният е показал писмени документи по подаден сигнал до 1-во Районно Управление „Полиция”– поделение бул. Раковски и до Районна прокуратура– гр.София. Последният с вх.№23152 от 16.07.2012г., разпределен на разследващ полицай Л.И. от 1-во Районно Управление „Полиция”.
Във връзка с подадената от БТК АД молба за спиране на административното производство, със С.Б.В. е осъществен телефонен разговор на 03.10.2012г. Жалбоподателят е потвърдил, че е сезирал 1-во Районно Управление „Полиция” и Районна прокуратура– гр.София по същия повод, по който е сезирал и Комисия за защита на личните данни.
За осъществения разговор е съставен Протокол с рег.№ПР 107/04.10.2012г.
На 04.10.2012г. С.Б.В. е посетил Комисията и е предоставил копие от входящия номер на подадената му жалба до Районна прокуратура– гр.София.
Списма изх.№№П-5102 от 08.10.2012г. и П-5101 от 08.10.2012г. на Председателя на КЗЛД, е изискана информация от Районна прокуратура– София (СРП) и 01 Районно управление „Полиция”, участък „Средец”, с оглед установяване предпоставките на чл.54, ал.1, т.3 и т.5 от АПК.
На 26.10.2012г. 01 Районно управление „Полиция” уведомява Комисията, че по подадената от г-н С.Б.В. жалба е образувана пр.пр. №23152 от 24.07.2012г. по описа на СРП и вх.№26092 от 31.07.2012г. по описа на 01 РУП– СДВР, като по случая е назначена проверка.
На 23.10.2012г. Районна прокуратура– София уведомява Комисията, за наличието на подадена от г-н С.Б.В. жалба в органа на досъдебното производство, по която се извършва предварителна проверка.
С оглед събраните по административната преписка доказателства, в редовно заседание на КЗЛД, проведено на 10.10.2012г., Комисията взема решение, с което на основание чл.54, ал.1, т.3 от АПК спира административното производство по жалба с рег.№Ж17/ 02.04.2012г., подадена от С.Б.В. срещу „БТК” ЕАД, до отпадане на основанията за спирането му.
С писмо рег.№П-6579/07.12.2012г. СРП уведомява Комисията, че по подадената от г-н С.Б.В. жалба е извършена предварителна проверка, като същата е приключила с мнение за прекратяване, поради липса на данни за извършено престъпление от общ характер.
На основание чл.55, ал.1 от АПК, във връзка с постъпилото писмо рег.№П-6579/07.12.2012г. от Софийска районна прокуратура, в редовно заседание на КЗЛД, проведено на 16.01.2013г., Комисията взема решение, с което възобновява административното производство по жалба с рег.№Ж17/ 02.04.2012г., подадена от С.Б.В. срещу „БТК” ЕАД и насрочва жалбата за разглеждане по същество в открито заседание на 13.03.2013г.
За откритото заседание, на което жалбата ще бъде разгледана по същество, страните са редовно уведомени.
Комисия за защита на личните данни приема, че жалбата е неоснователна поради следните съображения:
От събраните по административната преписка доказателства се установява, чеС.Б.В. е бил страна по Договор за мобилна гласова услуга с мобилен номер ********, с тарифен план „Vivakom Net & Call Top”, сключен на 17.10.2011г.
По който договор са издадени следните месечни сметки, които г-н С.Б.В. не е заплатил:- Месечна сметка №1101697643/22.11.2011г.;- Месечна сметка №1103684236/22.12.2011г.;- Месечна сметка №1105804759/22.01.2012г.;- Месечна сметка №1108296601/23.02.2012г. и- Месечна сметка №1109826943/22.03.2012г.
От което следва, че е налице едно от основанията за допустимост за обработване на лични данни, а именно визираното чл.4, ал.1, т.3 от Закона за защита на личните данни. С поред чл.4, ал.1, т.3 от ЗЗЛД е допустимо обработването на лични, в случай, че то е необходимо за изпълнение на задължения по договор, по който физическото лице, за което се отнасят данните е страна, както и за действия, предхождащи сключването на договор и предприети по негово искане.
На следващо място, видно от Договор за мобилна гласова услуга с мобилен номер ********, сключен на 17.10.2011г. между БТК АД и С.Б.В., в същия се съдържа следният текст: „С подписването на настоящото Заявление/Договор абонатът– физическо лице декларира, че е информиран/а, че част от данните, които предоставя, са лични данни и попадат под специална защита по смисъла на ЗЗЛД. „БТК” АД се задължава да ги обработва, използва и съхранява, гарантирайки тяхната кoнфиденциалност. Абонатът предоставя личните си данни доброволно и дава съгласие, за да бъдат реализирани правата и задълженията му по договора, БТК АД да ги предоставя на компетентни държавни органи и институции в предвидените от закона случаи, както и да ги предоставя на трети лица, в това число банки, кредитни бюра и агенции за събиране на вземания, дистрибуторите на услуги на „БТК” АД, включително партньорските дистрибуторски мрежи, когато това е необходимо за осигуряване на обслужването и реализиране на правата и интересите на абоната, както и когато това е необходимо за реализиране правата и интересите на БТК АД, включително с цел събиране на неизплатени задължения по договора”.
От което следва, че е налице и друго основание за допустимост за обработване на личните данни на г-н С.Б.В., а именно визираното чл.4, ал.1, т.2 от Закона за защита на личните данни– физическото лице, за което се отнасят данните, е дало изрично своето съгласие.
Подписвайки Договор за мобилна гласова услуга с мобилен номер ********, сключен на 17.10.2011г., С.Б.В. е дал своето изрично съгласие, свързаните с него лични данни да бъдат предоставени на трети лица за целите на събиране на вземания по същия.
Следва да се отбележи, че по силата на Договор от 17.05.2010г., сключен между БТК АД и „С.Г.Г.” ООД, телекомуникационната компания е възложила на дружеството за събиране на вземания, да организира събирането на неизплатените от г-н С.Б.В. суми.
В конкретния случай „С.Г.Г.” ООД е обработвал личните данни на жалбоподателя от името и за сметка на администратора на лични данни БТК АД, от което следва, че дружеството за събиране на вземания е обработващ лични данни, съгласно определението дадено в §1, т.3 от ДР на ЗЗЛД. При извършена служебна проверка в „Регистъра на администраторите на лични данни и водените от тях регистри” се установи, че дружеството „С.Г.Г.” ООД е регистрирано като администратор на лични данни, на собствено основание.
В тази връзка, предоставянето на свързаните с г-н С.Б.В. лични данни на “С.Г.Г.” ООД, от страна на БТК АД не представлява нарушение на императивните разпоредби на Закона за защита на личните данни.
Относно изразените от г-н С.Б.В. твърдения, че неправомерно е бил сменен телефонният му номер, се установи следната фактическа обстановка:
От предоставения запис на разговорите, проведени на кратък номер „123”– „Обслужване на клиенти” се установява, че лицето заявило промените на телефонния номер на г-н С.Б.В., всеки път при желана промяна на номера, отговаря на изискания от служителя на БТК АД- „таен въпрос”.
Съгласно регламентираната т.59 от действащите към момента на сключване на договора „Общи условия за уреждане на взаимоотношенията между БТК АД и абонатите и потребителите на електронни съобщителни услуги, предоставяни чрез обществената електронна съобщителна мрежа по стандарт GSM и UMTS (Общите условия), абонатът има право да поиска промяна на телефонния си номер срещу заплащане и при условия, че желания номер е свободен и технологично достъпен.
Законът не предвижда изрично формата, под която трябва да бъде заявена промяната на телефонен номер, респективно устно или писмено. В конкретния случай, с оглед събраните по административната преписка доказателства е налице допълнително споразумение към съществуващ договор за мобилна гласова услуга, направено в устна форма.
С.Б.В. твърди, че не познава лицето извършило промените на телефонния му номер, респективно не го е упълномощавал да предприема такива действия, във връзка с което сезира Районна прокуратура София и 01 Районно управление „Полиция”– СДВР.
Районна прокуратура София извършва предварителна проверка, по подадената от г-н С.Б.В. жалба и я приключва с мнение за прекратяване, поради липса на данни за извършено престъпление от общ характер.
С оглед гореизложеното се установява, че промените на телефонния номер на г-н С.Б.В. са валидно заявени.
От представените по административната преписка месечни сметки, удостоверяващи изискуемите вземания на мобилния оператор се установява, че е налице и друго условие за допустимост на обработването на свързаните с г-н С.Б.В. лични данни, а именно визираното в чл.4, ал.1, т.7 от ЗЗЛД– обработването е било необходимо за реализиране на законните интереси на администратора.
Водима от горното и на основание чл.10, ал.1, т.7 и чл.38 от Закона за защита на личните данни, Комисия за защита на личните дани,
РЕШИ:
Обявява жалба с рег.Ж 17/02.04.2012г., подадена от С.Б.В. срещу „БТК” АДи „С.Г.Г.” ООД, за неоснователна.
Решението да се съобщи на страните в административното производство по реда на АПК.
Решението на Комисията може да се обжалва пред Административен съд– София град в 14-дневен срок от получаването му.
ЧЛЕНОВЕ: | |
|
Красимир Димитров /п/ |