РЕШЕНИЕ
№5863/2011 г.
София, 09.07.2012 г.
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Красимир Димитров и Валентин Енев, в открито заседание, проведено на 13.06.2012г. (Протокол№24), на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), разгледа по същество жалба с рег.№5863/05.12.2011 г., подадена от И.П.Х. срещу „К.Б.М.” ЕАД (Г.).
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
Комисията за защита на личните данни е сезирана с жалба, в която жалбоподателят посочва, че е дългогодишен абонат на „К.Б.М.” ЕАД, ползващ мобилни услуги. Твърди, че във връзка със започналата телефонна игра „Стани милионер”, поради надвишен лимит са спрени изходящите му обаждания. На 26.11.2011г.е посетил офис на Г., където е бил уведомен, че натрупаната сума в размер на 180.00 лв. е в резултат на изпращаните от него отговори, всеки от който се таксува по 2.40 лв. В тази връзка му е било обяснено, че след като доброволно се е регистрирал за участие, би следвало да е запознат с условията на играта. Г-н И.П.Х. е притеснен от факта, че се е регистрирал през м. юни 2011г., а играта „Стани милионер” е стартирала през м. октомври 2011г., за която не се е регистрирал. При повторно посещение на магазин на Г. е уведомен, че номер *****, от който получава обаждания е на „М.” ЕАД, а не на „К.Б.М.” ЕАД, на когото оператор е абонат. Жалбоподателят е притеснен, че личните му данни са предоставени без знанието и съгласието му на друг мобилен оператор. Моли Комисията с оглед своите правомощия да предприеме необходимите действия. Жалбата е адресирана и до Комисията за защита на потребителите и до Комисия за регулиране на съобщенията.
Към жалбата не са приложени доказателства.
Жалбата, подадена от И.П.Х. е съобразена с изискванията на КЗЛД съгласно Правилника за дейността на Комисията за защита на личните данни и на нейната администрация и съдържа необходимите нормативно определени реквизити. Комисията е сезирана от физическо лице, при наличието на правен интерес. В жалбата не е посочена точната дата на твърдяното нарушение, но от изложеното в нея може да се направи извод, че е подадена в срока по чл.38, ал.1 от ЗЗЛД.
В чл.27, ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) законодателят обвързва преценката за допустимостта на искането с наличие на посочените в текста изисквания.Приложимостта на Закона за защита на личните данни е свързана със защитата на физическите лица във връзка с обработването на техните лични данни от лица, имащи качеството администратори на лични данни по смисъла на легалната дефиниция на чл.3 от Закона. Това изискване се явява абсолютна процесуална предпоставка, с оглед на която следва да се прецени допустимостта на жалбата. „К.Б.М.” ЕАД, „Н.Г.” ООД и „И.К.” ООД притежават качеството администратори на лични данни. При извършена служебна проверка в Регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри, поддържан от КЗЛД, е установено, че на дружествата са издадени удостоверения и са вписани в регистъра на администраторите на лични данни и на водените от тях регистри към КЗЛД.
Съгласно чл.10, ал.1, т.7 във връзка с чл.38 от Закона за защита на личните данни, при сезирането й КЗЛД разглежда жалби срещу актове и действия на администраторите на лични данни, с които се нарушават правата на физическите лица по този закон, както и жалби на трети лица във връзка с правата им по този закон.
Следователно жалбата е от компетентността на КЗЛД.
В чл.1, ал.2 от Закона за защита на личните данни е гарантирана неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
В заседание, проведено на 09.05.2012г.(Протокол №21), Комисията обявява жалбата за допустима и я насрочва за разглеждане по същество на 13.06.2012г. Конституира като страни в административното производство жалбоподателя И.П.Х. и ответни страни- „К.Б.М.” ЕАД, „Н.Г.” ООД и „И.К.” ООДкачеството им на администратори на лични данни.
В условията на служебното начало с писмо, изх.№5863/11/21.12.2011г. на Председателя на КЗЛД, на основание чл.26 от Административнопроцесуалния кодекс „К.Б.М.” ЕАД е уведомено за образуваното в КЗЛД административно производство и на основание чл.36 от АПК е указано в срок да предостави писмено становище по жалбата, както и относими към случая доказателства.
С писмо с вх. №5863/11/30.12.2011 г., от Г. е получено становище, в което се твърди, че мобилният оператор не е предоставял на „Н.Г.” ООД, нито на „И.К.” ООД лични данни на свои потребители във връзка с играта. Посочва се, че подканящите съобщения от номер *** и обаждания от ***** се извършват от организатора – „Н.Г.” ООД / Доставчика „И.К.” ООД във връзка с участието на потребители в играта „Стани милионер”. Твърди се, че съгласно правилата на играта, публикувани на http//145.bg/rules/, осъществените регистрации в предходните цикли на играта „СМС за милиони” са валидни и за новата игра и тяхното подновяване не е необходимо. Г-н И.П.Х. се е регистрирала за участие в играта на 23.06.2011г. и има общо 90 отговора на въпроси от играта „Стани милионер”, таксувани по 2.40 лв.
Към писмото са приложени заверени копия на: Фактура №7170140527 от 20.12.2011г. и Пълномощно на Д.Ц.
В отговор на писмо с изх. №5863/11/10.02.2012г. на Председателя на КЗЛД, с писмо с вх. №5863/20.02.2012г.от Г. са изпратени заверени копия на: Договор за услуги с добавена стойност чрез кратки номера в мрежата на Г. от 14.10.2011 г.; Разрешение №И-848 от 01.07.2010г. за организиране на хазартни игри със залагания върху случайни събития, издадено от Държавна комисия по хазарта на „Н.Г.” ООД; Задължителни игрални условия и 6 броя приложения, съдържащи описания на играта „СМС за милиони”.
С оглед изясняване на факти и обстоятелства по жалбата с писма, изх.№5863/11/10.02.2012г. на Председателя на КЗЛД, от „Н.Г.” ООД и от „И.К.” ООД са изискани становища по жалбата.
В отговор, с писмо с вх.№5863/11/16.02.2012г., от „И.К.” ООД е получено становище, в което се сочи, че съгласно чл.10, ал.1, т.1 от задължителните игрални условия и правила за организиране и провеждане на играта „Стани милионер”, утвърдени от Държавната комисия по хазарта, лице, имащо желание да участва в играта следва да изпрати своя ЕГН на организатора на играта „Н.Г.” ООД. В тази връзка, личните данни се предоставят доброволно от потребителите с цел регистрация за участие в телефонната игра
За откритото заседание на Комисията за защита на личните данни, проведено на 13.06.2012г. (Протокол №24), страните – редовно уведомени, не се явяват, не изпращат процесуални представители.
Обработването на лични данни от страна на администратора на лични данни, съгласно чл.2, ал.2, т.1 от ЗЗЛД, следва да бъде законосъобразно и добросъвестно. Съгласно чл.2, ал.2, т.3 от Закона, личните данни следва да бъдат съотносими, свързани със и ненадхвърлящи целите, за които се обработват.
Жалбата е насочена срещу злоупотреба с личните данни на жалбоподателя, изразяваща се в предоставянето на свързаните с него лични данни на трети лица. По смисъла на § 1, т.1 от ДР на ЗЗЛД „предоставяне” е действие по обработване на лични данни.
Преценката относно основателността на жалбата следва да се обвърже с наличие на неправомерно обработване на лични данни от администратор на лични данни.
Законодателят е възприел, че обработването на лични данни на физически лица, следва да се извършва при наличието на поне едно от условията, посочени в чл.4 от ЗЗЛД, което е предпоставка за законосъобразност на обработването. Изричното съгласие на физическото лице, за което данните се отнасят, е едно от условията за допустимост за обработване на лични данни, което кореспондира с целта на ЗЗЛД по смисъла на чл.1, ал.2 от Закона. В конкретния случай, от една страна И.П.Х. е абонат на „К.Б.М.” ЕАД за мобилни услуги. Този факт не се оспорва от жалбодателя. На следващо място, видно от извлечение Фактура №7170140523 от 20.12.2011 г., г-н И.П.Х. е осъществил услуги с добавена стойност, които са свързани с участието му в телефонна игра.
Доколкото в Закона за електронните съобщения не се съдържа забрана, „К.Б.М.” ЕАД може да сключва договори за услуги с добавена стойност, без съгласие на потребителите. Съгласно т.73 от ДР на Закона за електронните съобщения (ЗЕС), „услуга с добавена стойност” е услуга, за която потребителят заплаща на предприятието цена за ползване на съответна електронна съобщителна услуга, в която е включена и цената за съдържание. По силата на сключен на 14.10.2011г. между„К.Б.М.” ЕАД, „Н.Г.” ООД и „И.К.” ООД Договор за услуги с добавена стойност чрез кратки номера в мрежата на Г., мобилният операторпредоставя кратки номера от мрежата си на организатора на играта- „Н.Г.” ООД. Игралните условия и правила за провеждането на играта „Стани милионер”, утвърдени с решение на Държавната комисия по хазарт са публикувани и общодостъпни. Съгласно правилата, за да се включи в играта, участникът трябва да направи първоначална регистрация, като изпрати текстово съобщение, съдържащо неговия ЕГН. Съобщението, с което потребителят изпраща своето ЕГН за регистрация е безплатно, но всеки последвал отговор на въпрос се таксува, като е посочена цената с ДДС. Регистрирането и участието е доброволно, при наличие на знанието съгласието на лицето, че се регистрира за участие в хазартна игра.
В т.10.1 от Игралните условия и правила изрично е указано, че осъществените регистрации в предходните цикли на играта са валидни и тяхното подновяване не е необходимо;
Г-н И.П.Х. доброволно си е предоставил личните данни с цел регистрация и участие в хазартна игра, от което следва извода, че е налице изричното му съгласие по смисъла на чл.4, ал.1, т.2 от ЗЗЛД „Н.Г.” ООД и „И.К.” ООД да обработват личните му данни във връзка с играта.
Не следва да се кредитират твърденията на жалбоподателя, че входящите обаждания, които е получил от номер ***** са от „М.” ЕАД, а не от „К.Б.М.” ЕАД, тъй като посоченият номер е договорен между „К.Б.М.” ЕАД, „Н.Г.” ООД и „И.К.” ООД (видно от Приложение №3 към Договор от 14.10.2011 г.).
От събраните към административната преписка доказателства няма данни за извършено нарушение на императивни законови разпоредби на ЗЗЛД. Обработването на личните данни на жалбоподателя е законосъобразно по силата на чл.4, ал.1, т.2 и т.3 от ЗЗЛД, тъй като обработването е било необходимо с оглед договор за мобилни услуги, както и за потвърденото от жалбоподателя участие в телефонни игри, организирани от „Н.Г.” ООД.
Комисията за защита на личните данни е независим държавен орган, който осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъп до тези данни, както и контрол по спазването на Закона за защита на личните данни. Целта на Закона е да гарантира неприкосновеността на личността и личния живот на физическите лица чрез осигуряване на защита при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободно движение на данните.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл.7 от Административнопроцесуалния кодекс, изискващ наличието на действителни факти от значение по случая, имайки предвид предоставените писмени становища и доказателства, Комисията, приема жалбата за неоснователна.
Водима от горното и на основание чл.10, ал.1, т.7 и чл.38 от Закона за защита на личните данни, Комисията за защита на личните данни
РЕШИ:
Оставя без уважение жалба с рег. №5863/05.12.2011 г., подадена от И.П.Х. срещу „К.Б.М.” ЕАД.
Настоящото решение подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд София – град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
Красимир Димитров /п/ |