РЕШЕНИЕ
№ 280/2012 г.
София,19.07.2012г.
Комисията за защита на личните данни /КЗЛД/ в състав: Председател: Венета Шопова и членове: Валентин Енев и Веселин Целков на открито заседание, проведено на 05.06.2012 г., на основание чл.10, ал.1, т.7 от Закона за защита на личните данни /ЗЗЛД/, разгледа по същество жалба с рег.№280/20.01.2012г., подадена от З.К.Р. срещу „К.Б.М.” ЕАД.
Административното производство е по реда на чл.38 от Закона за защита на личните данни.
В чл.30, ал.1 от ПДКЗЛДНА са определени реквизитите, които трябва да съдържа жалбата, с която физическите лица сезират Комисията за нарушения на техните права по ЗЗЛД. Жалбата отговаря на нормативно установените изисквания, поради което се явява редовна. С решение на КЗЛД, взето на закрито заседание, проведено на 25.04.2012г., жалбата е обявена за допустима, като ответна страна в административното производство е конституирана „К.Б.М.” ЕАД.
В Комисия за защита на личните данни е постъпила жалба от З.К.Р., която е адресирана до Комисия за регулиране на съобщенията с копие до Комисия за защита на потребителите, Омбудсмана на Република България, Комисия за защита на личните данни и Директора на СДВР. В жалбата си господин З.К.Р. твърди, че е сключил на 21.12.2011г., договор с мобилният оператор за предоставянето на мобилни услуги и по силата на сключеният договор му е предоставен мобилен апарат на преференциална цена от 6 лв. Реалната цена на телефонният апарат е 129 лв. На 28.12.2011г. жалбоподателят е депозирал искане, с което е изразил желанието си за прекратяването действието на договора, като е посочил че желае да върне закупеният апарат или да заплати реалната му цена. „К.Б.М.” ЕАД е отказало да се прекрати договора, като основание е посочило, че за заплащането на реалната цена на телефона или връщането му, следва жалбоподателят да предостави касовата бележка, с която го е закупил на преференциалната цена. З.К.Р. твърди в жалбата си, че спрямо него е упражнено изнудване от страна на мобилния оператор и че са му нарушени правата на потребител. Жалбоподателят иска от Комисия за защита на личните данни да извърши проверка по отношение на това, дали мобилният оператор законосъобразно обработва свързаните с него лични данни, както и дали е законосъобразно разкриването им на трети лица, за което действие той не е давал съгласието си.
Към жалбата като доказателства са приложени: копие от договор за предоставяне на мобилни услуги, гаранционна карта, жалба до мобилния оператор от 28.12.2011г. и Общи условия на промоция Welcome Guarantee.
В условията на залегналото в административния процес служебно начало и задължението на административния орган за служебно събиране на доказателства е изискано изразяване на писмено становище с представяне на относимите по случая доказателства от „К.Б.М.” ЕАД.
На 22.02.2012г. е депозирано в деловодството на Комисията писмено становище от ответната страна в производството. Мобилният оператор сочи в него, че между дружеството и жалбоподателят има сключен договор за предоставянето на мобилни услуги при условията на промоцията Welcome Guarantee. Промоцията дава право на потребителя да се откаже от предоставяните му услуги и сключеният договор, без да дължи неустойка за това както и правото на възстановяване на заплатения месечен абонамент. За да се възползва от това право, абонатът трябва да поде заявление за отказването на услугата по образец в срок не по-късно от 30 дни от датата на сключването на договора за съответната услуга, както и да приложи съответен документ, удостоверяващ закупуването на устройството, ако е предоставено такова. Заявлението се подава само в търговския обект, в който е подписан абонаментния договор за услугата. При прекратяването на договор, потребителят трябва да заплати разликата между стандартната продажна цена на устройството и заплатената от него цена при предоставянето му от мобилния оператор.
Мобилният оператор заявява, че е постъпило от страна на жалбоподателя на 16.06.2012г. заявление за отказването му от услугата. Направено е изключение от правилата и без да представи касовата бележка за закупения от него мобилен телефон е удовлетворено желанието му, договорът е прекратен и сим картата е изключена след заплащането на разликата за телефонният апарат.
Към становището като доказателства са представени: пълномощно, договор за мобилни услуги от 21.12.2011г., общи условия на Промоцията Welcome Guarantee и заявление за отказване от услуги от 16.02.2012г.
На 14.03.2012г. в допълнение „К.Б.М.” ЕАД уточняват, че е обработило свързаните със З.К.Р. лични данни в съответствие със законодателството, като данните не са предоставяни на трети лица. Сочи се, че спорът между жалбоподателя и мобилния оператор е разрешен и е удовлетворено желанието на клиента.
С писмо изх.№280/23.03.2012г. на председателя на КЗЛД е предоставено на господин З.К.Р., становището на мобилният оператор за запознаване и изразяване на мнение по него. С писмото е изискано уточняване на жалбата, като се посочи в какво точно се състои твърдяното нарушение на правата му и дали я поддържа с оглед твърденията, че възникналият спор между тях е разрешен.
В указаният срок, жалбоподателят не прави уточнения по жалбата си и не представя нови доказателства.
Жалбата е процесуално допустима, поради следните съображения:
В чл.38, ал.1 от ЗЗЛД е определен преклузивен срок, в който физическото лице има право да сезира Комисията за защита на личните данни. От изложените в жалбата твърдения и от приложените към нея доказателства може да се приеме, че жалбата е подадена в срок.
Съгласно чл.27, ал.2 от АПК административният орган е длъжен да провери при постъпване на искането предпоставките за допустимостта на жалбата, относно производството по издаване на индивидуалния административен акт.
Със Закона за защита на личните данни се урежда защитата на физическите лица при обработване на личните им данни, от администраторите на лични данни, дефинирани в чл.3. Наличието на администратор на лични данни е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата.
Администратор на лични данни, по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗЗЛД в разглеждания случай е „К.Б.М.” ЕАД. Администраторът на лични данни е изпълнил задължението си по чл.17 от ЗЗЛД, като е подал заявление за регистрацията му като администратор на лични данни.
С чл.1, ал.2 от ЗЗЛД се гарантира неприкосновеността на личността и личния живот чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните.
Обработването на лични данни от страна на администратора на лични данни, съгласно чл.2, ал.1, т.1 от ЗЗЛД, следва да бъде законосъобразно и добросъвестно. В чл.4, ал.1 от ЗЗЛД са определени условията, при наличието, на които е допустимо обработването на лични данни. Едно от тези условия е изрично съгласие на физическото лице, за което се отнасят данните.
Жалбоподателят има правен интерес да сезира Комисията за защита на личните данни и да потърси защита на нарушените си права.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните съображения:
От събраните по административната преписка доказателства се установи следната фактическа обстановка:
На 21.12.2011г. З.К.Р. е сключил договор за предоставянето на мобилни услуги в условията на промоцията Welcome Guarantee. Не е спорно между страните, че между тях съществуват договорни отношения. Жалбоподателят твърди, че на 28.12.2011г. е подал заявление за прекратяването на договора. Видно от приложеното към жалбата доказателство, на сочената от него дата той е подал жалба до мобилният оператор, а не заявление за отказ от предоставената му услуга в промоция. Валидно заявление според правилата на мобилният оператор, господин З.К.Р. е подал на 16.02.2012г. В Общите условния на Промоцията Welcome Guarantee, с които жалбоподателят е запознат чрез подписването им е регламентирано, че потребителят може да се откаже от услугата в периода на промоцията, като подаде заявление за отказване от услуги по образец в срок не по-късно от 30 дни от датата на сключването на договора. Към заявлението, клиента трябва да приложи и съответен документ, удостоверяващ закупуването на устройство. Заявлението се подава в търговският обект, в който е сключен договора. Въпреки просрочието на заявлението, мобилният оператор е удовлетворил желанието на своя клиент и е прекратил действието на договор след заплащане от негова страна на разликата между продажната и преференциалната цена на закупеният от него мобилен апарат.
Съгласно дадените й от ЗЗЛД правомощия, Комисията изследва при всеки вид обработване на лични данни дали са спазени принципите, залегнали в чл.2, ал.2 от ЗЗЛД, на които следва да се основава обработването и дали за администратора на лични данни съществува поне едно от условията за допустимост при обработването на лични данни.
За администратора на лични данни е налице условие за допустимост за обработването на личните данни на господин З.К.Р., а именно – сключеният договор за предоставянето на мобилни услуги. Налице е още едно от условията посочени в чл.4 от ЗЗЛД, съгласието на физическото лице, изразено с приемането на клаузите на договора и подписването му. Личните данни са предоставени на мобилното дружество доброволно от жалбоподателя за целите на договора.
Недоказани останаха твърденията на жалбоподателят, че личните му данни са предоставяни на трети лица. Въпреки дадените указания от страна на Комисията да подкрепи тези твърдения с относими доказателства, господин З.К.Р. не ангажира такива.
На основание изложеното, Комисията приема, че свързаните със З.К.Р. лични данни са обработени от администратора на лични данни – „К.Б.М.” ЕАД законосъобразно, на правно основание. Личните данни са обработени за точно конкретна цел – сключеният договор за предоставянето на мобилни услуги.Не се установи нарушение на принципите, на които следва да се обосновава обработването на лични данни.
В качеството си на административен орган и във връзка с необходимостта от установяване истинността по случая, като основен принцип в процесуалното производство, съгласно чл.7 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), изискващ наличието на установени действителни факти от значение за случая, имайки предвид представените писмени доказателства и изразени становища, Комисията приема, че разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради което на основание чл.10 ал.1, т.7 от ЗЗЛД и чл.38, ал.2 от Закона за защита на личните данни,
РЕШИ :
Оставя без уважение жалба рег. №280/20.01.2012г., подадена от З.К.Р. срещу „К.Б.М.” ЕАД, като неоснователна.
Решението да се съобщи на заинтересованите лица по реда на АПК.
Настоящето решение подлежи на обжалване, в 14 дневен срок от връчването му, чрез Комисията за защита на личните данни пред Административен съд – София град.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: | ЧЛЕНОВЕ: |
Венета Шопова /п/ |
|